StarCraft Area Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 05:32:31 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
+  StarCraft Area Forum
|-+  StarCraft + Brood War
| |-+  Strategie i taktyki
| | |-+  Dot. Działu Strategie
« poprzedni następny »
Strony: [1] 2 Drukuj
Autor Wątek: Dot. Działu Strategie  (Przeczytany 13839 razy)
Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« dnia: Sierpnia 06, 2009, 08:12:51 am »

W związku z rozwijającym się nowym działem SCA chciałem zapytać,
Czy macie jakieś prośby, odnośnie tego, które artykuły chcielibyście znaleźć na SCA? Jakich informacji głównie poszukujecie kiedy zaglądacie do działu strategie? Pomoże mi to w dobieraniu artykułów do tłumaczenia i sprawi, że te artykuły trafią do odbiorcy, że tak powiem ;)
Oraz chciałem poprosić o zgłaszanie ew. błędów których ktoś by się dopatrzył.
To chyba tyle ;)
Zapisane

Mateusz
Level 6-4
*
Wiadomości: 296


AH AH AH AH AH


« Odpowiedz #1 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:06:22 am »

Ja ewidentnie proszę o coś dla tosska :D.

A co do błędów to, ja jak na razie nic nie zauważyłem :).
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2009, 04:14:31 pm wysłana przez Der_SpeeDer » Zapisane

Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #2 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:28:29 am »

Tyle razy przeczytane i tylko jedna odpowiedź? ;) Trudno. A następny tekst będzie coś dla Protossów, nie ma problemu :)
Zapisane

SirRaspberry
VIP
*
Wiadomości: 354


Krystal fan


« Odpowiedz #3 dnia: Sierpnia 07, 2009, 10:21:34 am »

Ja bym chciał coś o zz, poza Mutami. Czy to jest jedyna dobra strategia w early game na Zerga?
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2009, 04:15:03 pm wysłana przez Der_SpeeDer » Zapisane

And that's to say "thank you".
Rumak
Level 2-4
*
Wiadomości: 17



« Odpowiedz #4 dnia: Sierpnia 07, 2009, 10:53:07 am »

Ja również proszę o jakieś artykuły na temat Protosów oraz 2v2 :).
Zapisane

Trening czyni mistrza
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #5 dnia: Sierpnia 07, 2009, 11:13:44 am »

Ja bym chciał, coś o zz, poza mutami. Czy to jest jedyna dobra strategia w early game na zerga?

W zasadzie, kto pierwszy będzie miał muty, ten powinien wygrać. Jest na to wiele kontr, np. robienie 2 oddziałów speed lingów i próba harassu przeciwnika. Wtedy oponent zamiast zbierać minsy na muty, wyda je na dodatkowe lingi i ewentualnie sunkena.

Negro: Nie "harrasu" ale "harassu".

Zapamiętam :).
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 07, 2009, 02:28:46 pm wysłana przez tropheus » Zapisane

SirRaspberry
VIP
*
Wiadomości: 354


Krystal fan


« Odpowiedz #6 dnia: Sierpnia 07, 2009, 11:24:09 am »

Właśnie ;]. Dlatego nielubie zz, bo to jedyne w co się gra.

EDIT: Umiem grać zz i to nawet nie tak źle, chodzi mi o to, że to po prostu nudne jest :P
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 07, 2009, 12:51:19 pm wysłana przez SirRaspberry » Zapisane

And that's to say "thank you".
Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #7 dnia: Sierpnia 07, 2009, 12:35:28 pm »

Możesz albo polubić ZvZ mając w pamięciu,  że to będzie głównie Muta vs Muta albo możesz na Zerga zacząć uczyć się grać inną rasą ;) Fakt smutny ale prawdziwy bo każdy nawet średnio-dobry gracz zadepta cię jeśli spróbujesz grać Hydraliskami.
Zapisane

Mateusz
Level 6-4
*
Wiadomości: 296


AH AH AH AH AH


« Odpowiedz #8 dnia: Sierpnia 07, 2009, 01:49:47 pm »

Dzięki Trydium :). Trzeba Cię pochwalić bo odwalasz naprawdę kawał dobrej roboty... Hehe. Wiem że moje pochwały Ci nie pomogą, w pisaniu/tłumaczeniu tego wszystkiego, ale jeśli jakoś mogę w inny sposób pomóc - wal: 8489324 :). Będę robił co w mojej mocy :).
Zapisane

tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #9 dnia: Sierpnia 07, 2009, 02:27:59 pm »

Możesz albo polubić ZvZ mając w pamięciu,  że to będzie głównie Muta vs Muta albo możesz na Zerga zacząć uczyć się grać inną rasą ;)

Z tą zmianą rasy to nie taki wcale głupi pomysł. Paranoid zazwyczaj gra tossem vs Zerg. Jednak trzeba ogarnąć mechanikę innej rasy, timingi, buildy, straty i wogóle dużo roboty z tym :D.
Zapisane

Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #10 dnia: Sierpnia 07, 2009, 03:21:13 pm »

Tropheus a wiesz, że nie jest tak źle? Bo dokładnie wiesz czego możesz spodziewać się po przeciwniku, a opanowanie BO, timingów i reszty wcale nie zajmuje tyle czasu ;)
Apropo pomocy :>
Oprócz poszukiwania chętnych tłumaczy do tekstów poszukuję również jednej osoby do sprawdzania poprawności tekstów, usuwania literówek itp. (kochany jestem i chce Negro odciążyć :) ).
W razie czego pisać do mnie na GG: 3136691 albo na carbonitium@gmail.com <-e-mail jest bardziej preferowany
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #11 dnia: Sierpnia 07, 2009, 09:26:33 pm »

Czasem na repach zdarza się widzieć hydry w ZvZ. Na Icc był jakiś rep niedawno jak jeden gracz grał Hydry. W sumie wygrał chociaż gra trwała chyba z godzinę, a poza Mutami i Hydrami przewijały się jeszcze Lurkery, Guardiany czy Defilery.

Też nie lubię za bardzo ZvZ, jeden mały błąd czy zagapienie się kosztuje całą grę. Dlatego wolę grać PvZ, chociaż za bardzo mi to nie idzie, ale i tak lepiej niż pozostałe antyzergowe matchupy. Gram w sumie gorzej PvZ niż ZvP, ale jakoś wygrywam ich statystycznie więcej.


A co do artykułów to możesz dokończyć najpierw  ZvP - midgame i lategame i ZvT
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2009, 04:21:39 pm wysłana przez Der_SpeeDer » Zapisane
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #12 dnia: Sierpnia 07, 2009, 10:36:05 pm »

No cóż, jest tak jakby alternatywna droga rozegrania ZvZ, którą można zastosować od czasu do czasu. Zazwyczaj polega ona na dość szybkim zajęciu naturala i bardzo szybkim zabezpieczeniu go sunkenami. Często dochodzi do tego trzeci Hatch. Cała idea tego buildu polega na tym, że nie przeznaczasz większości larw na Zerglingi tak, jak w "normalnym" ZvZ, tylko przeznaczasz większość na drony jednocześnie zabezpieczając się przed ewentualnym atakiem sunkenami.

Wróg ma 3 możliwości:
a) spróbuje wymassować jak najwięcej Zerglingów i spróbuje zniszczyć cię frontalnym atakiem,
b) na tak ekonomiczny build zareaguje tym, że sam zacznie powerować, tzn. zwiększać eko,
c) zagra "zgodnie z planem" i spróbuje wykorzystać swoją przewagę w techu i timingu, żeby cię pokonać.

Twoja dalsza sytuacja w grze zalezy od tego, co oponent wybrał.
Jeśli wybrał opcję A, powinieneś po prostu sprawdzać cały czas, ile ma Zerglingów i dostawiać adekwatną liczbę sunkenów, a wszystko powinno być ok.
Jeśli wybrał opcję B, to myślę, że i tak jesteś w komfortowej sytuacji. Spójrz na to z tej strony - ty grałeś od początku z nastawieniem na eko. On zagrał od początku klasycznym stylem i na powerowanie eko zdecydował się dopiero po zobaczeniu twojego niestandardowego buildu. Tym samym jego eko będzie mimo wszystko gorsze niż twoje eko.
Jeśli wybrał opcję C, powinieneś grać dalej wg planów i go klasycznie przemakrować i przemikrować, naprawdę nie ma innej rady. Miej tylko na uwadze, że im dłużej trwa gra, twoja sytuacja staje się bardziej komfortowa, bo twoje silniejsze eko daje o sobie znać i jesteś po prostu w stanie wytworzyć więcej jednostek. Dlatego można trochę pograć na czas.

Jak widzicie, wszystkie te kontry są albo słabe, niekorzystne dla oponenta. Czy jest więc jakaś optymalna kontra na ten build? Tak, ale tylko bardzo dobry gracz zdąży się połapać, o co chodzi i wykonać odpowiedni ruch.
A jest nim wykorzystanie prostego faktu. Masz bardzo silną defensywę (sunkeny), jednak nie możesz nimi specjalnie wroga zaatakować. Dlatego jesteś na defensywnej/pasywnej pozycji. Naprawdę mądry gracz wykorzysta to robiąc... double expa. Wiem, że to brzmi dość "osobliwie", ale robiąc double expa i powerując drony można osiągnąć przewagę nad tym buildem, ponieważ to jedyny wariant, w którym oponent będzie w lepszej sytuacji ekonomicznej niż ty.

Czy jest jednak kontra i na to? Oczywiście. Można wykorzystać to, że oponent gra bardzo eko i po prostu zrobić switcha do mass lingów. W wielu wypadkach zakończy to grę, jeśli oponent nie będzie na to przygotowany. Najlepszy timing to moim zdaniem zaraz, gdy skończy się tworzyć trzeci Hatch - robisz mass ling i próbujesz przemassować wroga.

Zagalopowałem się mówiąc o kontrach, itd., ale jak kontynuować tą grę "klasycznie"? Właściwie są 2 opcje. Na pewno trzeba zacząć wydobywać gaz. Wtedy można zrobić hydra tech i spróbować przemassować wroga Hydraliskami. Podczas massowania możemy mieć nadwyżki minerałów (może niezbyt wielkie, ale zawsze), ponieważ upgrady kosztują sporo gazu. Te nadwyżki należy wykorzystać na evolution chamber, które posłuży do robienia upgradów (potem można dostawić drugie) i odblokuje możliwość stawiania spore colony (po 2 na każde mineral line), które ochronią nas przed Mutaliskami. Mając oba upgrady do Hydralisków i ich sporą grupkę, można rozpocząć atak na wroga, równocześnie expując dalej. Następne działania są uzależnione od jednostek, jakie wróg posiada. Jeśli massuje nadal Mutaliski, po prostu robimy coraz więcej zupgradowanych hydr. Jeśli robi jakiegoś switcha, reagujemy adekwatnie. Wiem, że build wygląda dziwacznie, ale jest bardzo skuteczny, naprawdę.

Druga, trochę mniej radykalna metoda rozegrania tego buildu, to Lair tech i przejście do Mutalisków. Co prawda nasz tech jest opóźniony względem ewentualnego techa wroga, ale... 3 Hatche i 2 gazy to dużo więcej, niż posiada wróg, zwłaszcza, że mamy lepsze eko (więcej dron). To sprawia, że możemy wymassować naprawdę duuuużo mut - im dłużej trwa gra, w tym lepszej pozycji jesteśmy. Nie możemy zapomnieć o upgrade air carapace. Także powinniśmy obserwować bazę wroga - gdy zaczyna się tworzyć (ewentualne) spire, dostawiamy evolution chamber i po 2 spory na każde mineral line. BTW - jeśli wróg gra bardzo agresywnie, można dostawić po 3 spory (także można to zastosować do gry hydrami). No gdy mamy odpowiednią liczbę Mutalisków, możemy "wyjść", trochę powalczyć, zdobyć map control i kolejnego expa. Co do follow-upów, mogą być różne. Można kontynuować techa, nawet do komba z Guardianami, a nawet - uwaga uwaga - Devourerami.  :D Można także - po uprzednim zabezpieczeniu 3-4 wydobywających baz - przerzucić się na ground units. Wszystko zależy od waszej wyobraźni.

I żeby nie było, że wymyślam bajki. Takim buildem grał kiedyś bodajże Mondragon. Tak czy inaczej zainterseował mnie ten cały pomysł i trochę nim pograłem i zastanowiłem się nad mechaniką takiej gry. Może ktoś dzięki tym "przemyśleniom" będzie miał build-asa w rękawie na jakiś decydujący mecz? Kto wie. Tak czy inaczej polecam dokładnie przeczytać i potrenować na ICCup. Ewentualne pytania można kierować do mnie. ;P

Mam nadzieję, że to wyjaśni zjawisko "jak grać ZvZ, ale nie tak jak zwykle, tylko hydrami lub coś w tym stylu".

Pozdro.
Zapisane
Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #13 dnia: Sierpnia 07, 2009, 11:13:07 pm »

Żeś się widzę rozpisał. Po co tłumaczyć liquipedie jak mamy Xerona  ;).

Nie rozumiem co jest zabawnego w Devourerach ? 2x widziałem je w repach ZvZ na gosugamers. Jak się zwykły mutaling przedłuży to warto dodać te jednostki do mutalisków ze względu na Acid Spores.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 28, 2009, 04:21:21 pm wysłana przez Der_SpeeDer » Zapisane
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #14 dnia: Sierpnia 08, 2009, 09:17:30 am »

W sumie mógłbym coś naskrobać, ale nie wiem, na jaki temat i w ogóle. :P
Zapisane
Strony: [1] 2 Drukuj 
« poprzedni następny »