StarCraft Area Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 23, 2024, 04:37:11 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
+  StarCraft Area Forum
|-+  Miejsce dla was
| |-+  Artykuły, opowiadania (Moderator: oOldXman)
| | |-+  [G] ZvZ w pigułce
« poprzedni następny »
Ankieta
Pytanie: Jak oceniasz ten artykuł?
1 - 0 (0%)
2 - 0 (0%)
3 - 0 (0%)
4 - 0 (0%)
5 - 0 (0%)
6 - 0 (0%)
7 - 1 (10%)
8 - 2 (20%)
9 - 5 (50%)
10 - 2 (20%)
Głosów w sumie: 0

Strony: [1] 2 3 Drukuj
Autor Wątek: [G] ZvZ w pigułce  (Przeczytany 30029 razy)
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« dnia: Lutego 25, 2009, 02:51:25 pm »

Z powodu, że 90% graczy zwyczajnie nie potrafi tego MU, postanowiłem "wysmarować" krótkiego guida na ten temat.

Jaki build wybrać?
Z pewnością widzieliście kilka buildów do ZvZ. Jednak na pewno zauważyliście, że kilka z nich jest szczególnie popularna. Overpool z przejściem w szybkie Spire jest prawdopodobnie najlepszym buildem do ZvZ, który można grać w każdej grze. Możecie oczywiście grać, co chcecie, ale ten guide skoncentruje się na tym właśnie buildzie.

9 Overlord
9 Spawning Pool
10 Extractor

Teraz mamy wybór, ile larw chcemy zachować (ile Zerglingów chcemy zacząć, gdy tylko Spawning Pool skończy się tworzyć -> oczywiście im więcej lingów, tym mniej mamy dron -_-). Jeśli chcemy zachować 3 larwy (6 Zerglingów), zatrzymujemy produkcję dron na limicie 10. Jeśli chcemy zachować 2 larwy (4 Zerglingi), zatrzymujemy produkcję dron na limicie 11. Jeśli chcemy zachować 1 larwę (2 Zerglingi), zatrzymujemy produkcję dron na limicie 12.

To, ile larw zachowujemy, zależy w dużej mierze od tego, jaki mamy styl gry. Generalnie, gdy nam się poszczęściło i widzimy, że wróg ma bazę bardzo blisko (przez co mamy wgląd na tą bazę) i widzimy, że gra on mało agresywny build (chociażby Overpool, 12 Pool czy 12 Hatch), możemy spokojnie zachować tylko 1 larwę. Jeśli nie mamy pojęcia, co gra wróg, możemy zachować 2 larwy. Jeśli chcemy być bardzo bezpieczni/z innego powodu chcemy mieć więcej lingów, wtedy zachowujemy 3 larwy.

Ogólne zasady gry...
Wiedzcie, że aby robić Mutaliski i Zerglingi (podstawową armię w ZvZ) z 1 bazy, mając 2 Hatche, potrzebujemy dokładnie 9 dron w minerałach i 3 dron w gazie. W takim razie, jeśli zachowaliśmy 1 larwę na Zerglingi, mamy 9 dron w minerałach i 3 drony w gazie, więc nie trzeba żadnych dorabiać. Jeśli zachowaliśmy 2 larwy, to zaraz, gdy zrobimy te 4 Zerglingi (zakładając, że wróg nie gra żadnego głupiego cheesa), dodajemy tą jedną dronę, by liczba dron była odpowiednia. Analogicznie - gdy zachowaliśmy 3 larwy na Zerglingi, to gdy już je stworzymy, kolejne 2 larwy idą na drony. Mówiąc prościej - właściwie przez całą grę, chcemy mieć 9 dron pracujących przy minerałach, 3 w gazie i cały czas do tego dążymy. Nie muszę chyba mówić, że wszystkie larwy od tej pory przeznaczamy na Zerglingi chyba, że w tekście jest napisane inaczej (np. stworzyliśmy jakiś budynek lub zachowujemy larwy).

Pierwsze 100 gazu przeznaczamy na Lair. Drugie 100 gazu przeznaczamy na ulepszenie szybkości dla Zerglingów. Gdy tylko stworzymy Lair, stawiamy Spire (pamiętajmy o tym, by odnowić tą jedną dronę, by znowu była ich odpowiednia ilość) i zbieramy na drugie Hatchery. Gdy tylko je stawiamy, znowu odnawiamy jedną dronę, by ich ilość była odpowiednia. Nie zapomnijmy dorobić 1-2 Overlordów (zależnie od tego, ile Zerglingów straciliśmy), by móc zrobić jak najwięcej Mutalisków, gdy tylko Spire będzie ukończone. Jeśli nie będziemy mieli odpowiednich Overlordów, możemy stracić cały timing. Wielu pyta - czy zachowywać larwy na Mutaliski, czy lepiej dorobić kilka lingów więcej? To zależy od sytuacji w grze. Jeśli jest "gorąco", warto zrobić dodatkowe Zerglingi do ataku/obrony, jeśli gra odbywa się dość spokojnie, możemy "sejwować".

Jak prowadzić działania wojenne?
Na początku lingami "testujemy" obronę przeciwnika. Jeśli widzimy, że mamy przewagę, zwyczajnie atakujemy. Jeśli jednak jest inaczej, lepiej nie ryzykować - chyba, że jego lingi są źle ustawione i możemy kilka z nich "zdjąć". Jeśli wróg ma przewagę liczebną, lepiej ustawić się nad rampą (jeśli takową posiadamy) i w ten sposób zdobyć pozycyjną przewagę.

Mutaliski... Jeśli jesteśmy pewni, że wróg jeszcze ich nie ma/trzyma je w pobliżu swojej bazy, możemy "zapolować" na pobliskie Overlordy. W przeciwnym wypadku, lepiej grać defensywnie - strata każdej drony jest bardzo bolesna. Z drugiej strony, gdy zdobyliśmy jakąś przewagę (np. dobrze grając Zerglingami na początku), możemy sami zrobić "rajd" do bazy wroga.

Gdy mamy już armię złożoną z Mutalisków i Zerglingów oraz czujemy, że już możemy atakować... zróbmy to. Pamiętajmy jednak, że zanim zaczniemy właściwe natarcie wszystkimi jednostkami, warto popsuć trochę krwi wrogowi samymi Mutaliskami. Tutaj wszystko zależy od twoich umiejętności mikro oraz timingu.

Co, jeśli gra się przedłuży?
Oznacza to, że albo ty nie potrafiłeś wykorzystać błędu wroga, albo on nie wykorzystał twojego. Albo obie rzeczy naraz. Tak czy inaczej, gdy opanujesz grę tym buildem oraz timing/mikro, takie rzeczy nie powinny się zdarzyć. Oczywiście nie wykluczam sytuacji, że gra będzie bardzo wyrównana i mimo wszystko się przedłuży. W tej sytuacji jeden gracz będzie najprawdopodobniej zacontainowany. Wtedy ten, co NIE jest zacontainowany może założyć expa i grać dalej według własnej woli. Cały szkopuł polega na tym, by NIE być zacontainowanym, a do tego trzeba zwyczajnie dobrej gry, więc graj tak, jak zostało to opisane w poprzednich punktach. :)

Upgrady.
Gdy mamy mniej więcej ustabilizowaną armię mutaling, możemy zacząć upgrady (chociaż nie każdy się na to decyduje). Ja osobiście lubię upgradować atak, a dopiero potem obronę, ponieważ jest to tańsze. Mając jednak lepszą obronę, zyskujemy sporą przewagę, więc gdy tylko mogłem sobie na to pozwolić, wybierałem obronę. A kiedy można sobie na to pozwolić? Właściwie tylko wtedy, gdy dobrze przeprowadziliśmy kilka bitew z minimalnymi stratami. Wtedy mamy na tyle przewagi w ilości jednostek, że możemy sobie pozwolić na ten wydatek.

Zakończenie.
Build, który tutaj opisałem jest świetny ze względu na to, że jest bezpieczny i można grać go w każdej grze. Timing Mutalisków i Zerglingów jest rewelacyjny. Czego więcej chcieć od buildu? :)

Jeśli ktoś ma pytanie odnośnie tej strategii (dot. kwestii, których nie opisałem w tym guidzie), proszę je zadawać w tym topicu.
Również mile widziane opinie nt. tego guida.

Mam nadzieję, że pomogłem przynajmniej 1 osobie. ^^
Zapisane
Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #1 dnia: Lutego 26, 2009, 06:54:57 am »

Mirror match ma ten minus, że przeciwnik może zagrać ten sam oppening. A wtedy gra robi się kiszkowata bo sporo ludzi zaczyna się w tym momencie gubić. Ja osobiście wolę grać ZvZ Hydralami z 1 expem.
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #2 dnia: Lutego 26, 2009, 08:54:36 am »

Hydrami chyba ciężko wygrać. Raczej trzeba mieć lepsze makro od przeciwnika. Ale generalnie to nie lubię za bardzo tego match-upu. Jak już przeciwnik bierze Zerga, to na ogół biorę Protossa. No, ale czasem już zdarza się grać. Łatwo się w tym pomylić, trzeba cały czas kontrolować przeciwnika - ile ma lingów, jak szybko techuje bo mutów itp. Jak baza jest daleko to często 9 dronkę wysyłam, żeby sprawdzić co robi, zanim Overlord doleci to już może być za późno. Ja robię na ogół 6-12 lingów na początku + 1-2 sunkeny. Jak juuż dochodzę do mutów to lingów mało co używam. Pierwsze muty na ogół wysyłam na atak, jeżeli obrona nie jest za mocna. No i cały czas dorabiam muty. Jak gra sie przedłuża to robię tech do Greater Spire i dodaję kilka Devourerów do armii Mutalisków. Jak mam przewagę, a przeciwnik się zabunkruje to robie część Mutów zmieniam na Guardiany.
No, ale najgorszy ten poczatek, więc ten poradnik się powinien przydać. Dziwi mnie trochę tylko 9 dronów do minerałów, ale skoro ma starczyć to będę sie tego trzymać.
« Ostatnia zmiana: Lutego 26, 2009, 10:10:40 am wysłana przez Devourer » Zapisane
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #3 dnia: Lutego 26, 2009, 06:08:33 pm »

Jak już mówiłem - mój build jest bardzo bezpieczny, solidny vs każdy build wroga i ma fajne timingi, więc scoutowanie droną jest zbędne.

Co do ilości dron - o to właśnie chodzi, że masz minimalną ilość dron, więc prawie wszystkie larwy idą na jednostki. Przy sprawnych działaniach wojennych będziesz w stanie w ten sposób wygrać. Co mu to da, że będzie miał 3 drony więcej, skoro i tak nie pozwoli mu to zwiększyć produkcji (nie będzie miał dodatkowego Hatchery), a ty będziesz miał 6 lingów więcej, co pozwoli ci wygrać bitwe. GGNORE.
Zapisane
Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #4 dnia: Lutego 26, 2009, 08:35:09 pm »

Devourer taka tylko mała uwaga, jak grasz 2 suki bez expa to nie ma sensu robić 6 Lingów, a już zwłaszcza nie 12 przy ZvZ jak chcesz iść w Muty. Za dużo minerałków tracisz i w efekcie opóźnia ci się build.
Zapisane

Terror Drone
Level 3-2
*
Wiadomości: 34



« Odpowiedz #5 dnia: Marca 01, 2009, 03:48:53 pm »

A ja zawsze 12 dron robię a potem mam ich 15...
Rzeczywiście to co napisałeś jest bezpieczne tylko ja na początku robie z 6 Zerglingów i je wokół bazy rozmieszczam, odrazu pompuje duużo dron i muruje się sunkenami... Pierwsze 100 gazu wydaje na burrow by zakopać strażujące zerglingi a nastepną 100 na lair...
PS: Muszę tą twoją taktykę przetestować  8)
« Ostatnia zmiana: Marca 01, 2009, 04:00:11 pm wysłana przez TERROR DRONE » Zapisane

Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #6 dnia: Marca 01, 2009, 04:23:57 pm »

Bez urazy, ale moją taktykę używa połowa świata. To tak zwana nowa szkoła ZvZ. Większość graczy jednak nie wie, jak ją poprawnie wykonać i improwizuje, a efekt jest żałosny. Z tego powodu postanowiłem napisać, jak to wykonać POPRAWNIE.

Co do twojej taktyki powiem krótko - zmień. :D
Obudowywanie się sunkenami daje tylko fałszywe poczucie bezpieczeństwa. W ten sposób całkowicie poświęcasz swoją inicjatywę. Wróg wtedy może nawet przestać robić armię w ogóle i zająć całą mapę - dajesz mu pełną swobodę. Na nieco wyższym poziomie gry powinno się chociaż próbować grać "profesjonalną" taktykę, bo jest to dużo skuteczniejsze niż własne (nawet, jak nie do końca dobrze ją wykonujemy).
Zapisane
rafikozor
Gość
« Odpowiedz #7 dnia: Marca 01, 2009, 10:12:57 pm »
Modyfikuj wiadomość

cialis 10mg or 20mg joined
 cialis backache
 <a href="https://walmart-tadalafil.net/#">cialis without prescription
</a> - cialis buy display posts from previous
 tadalafil online
cialis tadalafil combination therapy
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2022, 02:06:19 pm wysłana przez rafikozor » Zapisane
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #8 dnia: Marca 01, 2009, 11:04:52 pm »

Pewnie. "Rzeby obrońić rasze". :D

Po prostu jeśli nie umiecie jeszcze zbyt dobrze grać w SC, to 100x lepiej sprawdzi się zwyczajnie ściągnąć od kogoś strategię (np. z tego guida) niż próbować coś wykombinować samemu. Szczerze mówiąc, nawet jak improwizuję, to zazwyczaj tylko mieszam elementy strategii, których nauczyłem się w przeszłości, więc...
Zapisane
Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #9 dnia: Marca 02, 2009, 12:10:21 am »

A ja zawsze 12 dron robię a potem mam ich 15...
Rzeczywiście to co napisałeś jest bezpieczne tylko ja na początku robie z 6 Zerglingów i je wokół bazy rozmieszczam, odrazu pompuje duużo dron i muruje się sunkenami... Pierwsze 100 gazu wydaje na burrow by zakopać strażujące zerglingi a nastepną 100 na lair...
PS: Muszę tą twoją taktykę przetestować  8)

Za dużo kasy tracisz na sunkeny kosztem armii. Zamiast burrow lepiej gaz poświęcić na Lair, wtedy szybciej dojdziesz do Mutów.
Ale każdy sie moze pomylić. Nie od razu Kraków zbudowano i nie każdy zna od razu wszystkie taktyki. ;). Tylko uważaj, bo niektórzy na forum mogą ci później wypominać te twoje błedy, nawet jeżeli je poprawisz, pisząc głupie uwagi i docinki pod prawie każdym twoim postem.


Styl pisania Devourer-like... Zapewne istnieje logiczne wytłumaczenie, dlaczego zawsze robisz tak a nie inaczej...
[/quote]

Tu masz przykład.
Zapisane
Terror Drone
Level 3-2
*
Wiadomości: 34



« Odpowiedz #10 dnia: Marca 02, 2009, 11:29:15 am »

Na kompy te obwarowywanie sie przydaje :(
Jak chcecie to moge dać tu replaya jak to wygląda.. ;)
( Bo trochę różnicy jest  :P np. się nie obwarowywuje w bazie tylko poza nią... )
« Ostatnia zmiana: Marca 02, 2009, 11:42:09 am wysłana przez TERROR DRONE » Zapisane

Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #11 dnia: Marca 02, 2009, 09:28:14 pm »

Jak tu piszesz to nawet się nie chwal, że grasz vs CPU. Chyba, że to 7v1 Melee i wygrałeś, wtedy jest jakiś powód to dumy. Jak chcesz zobaczyć ile dadzą ci Suki to mogę zagrać z tobą 1v1 ;)
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #12 dnia: Marca 03, 2009, 06:22:38 am »

Na kompy te obwarowywanie sie przydaje :(
Jak chcecie to moge dać tu replaya jak to wygląda.. ;)
( Bo trochę różnicy jest  :P np. się nie obwarowywuje w bazie tylko poza nią... )

W tym rzecz, że ludzie grają zupełnie inaczej niż kompy. Pierwszy atak komputerowego Zerga to są na ogół Zerglingi, Hydraliski i Lurkery. Musi minąć dosć dużo czasu zanim komp zacznie używać jednostek latających. Na BN ludzie raczej rzadko używają Hydralisków, a tymbardziej Lurkerów w ZvZ. Tylko jak najszybciej będą techować do Mutalisków (jeżeli wcześnej nie wygrają samymi lingami oczywiście).
Zapisane
Terror Drone
Level 3-2
*
Wiadomości: 34



« Odpowiedz #13 dnia: Marca 03, 2009, 09:13:26 am »

Mi chodzi o to że komp nierobi zwiadu...
Dzięki temu robię hatchery tuż pod jego stopami i sie bunkruje Sunkenami. ;)
W końcu mu sie minerałki kończą...
« Ostatnia zmiana: Marca 03, 2009, 09:53:27 am wysłana przez TERROR DRONE » Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #14 dnia: Marca 03, 2009, 09:31:46 am »

Dobre  ;D. Ale na BN chyba raczej ci takie coś nie wyjdzie  ;). Chyba , że wcześniej ustawisz pod jego bazą wystarczającą armię, aby nie mogł wyjść z bazy. W zasadzie to można stawiać sunkeny na jego Creepie, czasem się takie cos spotyka na BN.
Zapisane
Strony: [1] 2 3 Drukuj 
« poprzedni następny »