StarCraft Area Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Lipca 07, 2022, 04:54:15 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
+  StarCraft Area Forum
|-+  StarCraft + Brood War
| |-+  Strategie i taktyki
| | |-+  Strategie Zerga
« poprzedni następny »
Strony: [1] 2 3 ... 8 Drukuj
Autor Wątek: Strategie Zerga  (Przeczytany 42059 razy)
Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« dnia: Listopada 27, 2008, 07:45:00 am »

Żeby nie robić już offtopicu w innych tematach chciałbym się dowiedzieć jakie macie taktyki na standardowe strategie (czyli tam gdzie nie zachodzi potrzeba kontrowania ataku Batków, i nie trzeba toczyć mrożacych krew w żyłach pojedynków pomiędzy Devkami i Wraithami) Zergów, Terran i Protossów.

Najłatwiej chyba grać z innym zergiem. Standardowo to idą albo w lingi, hydraliski czy muty. Standardowo prawie zawsze ide w muty, jeżeli rywal nie ma w bazie kilku spore colony, duzej liczby hydralisków czy większej liczby mutów niż ja to już wygrywam. Przy dużej ilości Hydr, zaczynam robic Lurkery, które dobrze kontrują przewagę liczebną hydralisków, ze o lingach nie wspomnę. Ludzie na ogół późno je robią. W zasadzie można wtedy atakować większa liczba lurków z obstawą mutalisków. Porblem tylko jest gdy ma mutów więcej niż ja. Ale jakby się dodało jeszcze z oddział hydr to powinno być ok.
Z reguły rzadko dochodzi do poziomu Hive, chyba tylko raz do tej pory mnie się zdażyło. Przegrałem bo mniej expów miałem.

Protoss jest dość trudny, szczególnie jak pojawią się High Templary. Z reguły zaczynam standardowo, staram się dojść do jak najszybciej do mutów, ale mutalisk rush tutaj rzadko się sprawdza. Jak zobaczę Corsairy, to wtedy rezygnuję z mutów (chyba, że on ma ich 1-2 Corsairy, a ja już conajmniej 6 i jesstem nad jego bazą). Przy większej liczbie Dragoonów czy wieżyczek też jest cięzko (mozna co najwyżej atakować je pojedynczo). W każdym razie wtedy przechodze w lury. Lury dość dobrze się sprawdzają przy ataku dragoonów i zealotów, ale z reguły jak nie w pierwszym do w drugim ataku pojawia sie grupa ok. 12 HT, gdzie lury są bezbronne. Wtedy w zasadzie zawsze przegrywam, bo nie bardzo wiem jak to skontrować. Jak wyślę lingi, to mi je dragoony i zety wybiją w 3 sekundy. Może by się udało gdybym miał defilery se Swarmem, na Dragoony czy tempary byłoby ok, ale są jeszcze Zety, DT i Archony. Chyba, ze 12 Queenów z Brodlingiem na te templary, tylko tez ciezkie do wykonania w praktyce.
I chyba najgorszy jest Terran. Tutaj zawsze staram się dojść jak najszybciej do lurków, jako, że jednyne radzą sobie z większymi ilościami Marinsów z Medykami na Stimie. Przy terranie też nawet postawiene szybko naturala jest ryzykowne.  Głupie SCV przyjedzie i przy budującym się Hatchu postawi sobie bezczelnie bunkier >:(. Można rozwalić wprawdzie SCV, ale zaraz przyjedzie ich więcej w towarzystwie Marinów, dokończą bunkier, wleize choćby 1-2 Marinsy i Hatchery nie ma.
Ale pomijajac expy, jedynym sposobem na powstrzymanie ataku MM jest postawienie kilku sunków (gdy nie mamy jeszcze lurów). Z Lurkerami już jest spoko, można nawet wygrać, jeżeli przeciwnik nie ma jeszcze czołgów. No ale jak one isę pojaiwają to jest znowu kłopot, bo otoczone przez Mariny spokojne mogą zdejmować sobie Lury. Njalepiej chyba ściagnąć je Queenami, bo ani Zerglingi ani Hydraliski nie dobiegną, mutów musiało by być strasznie dużo, aby zdołały rozwalic choć 1 czołg zanim wszystkie padną od strzałów piechoty. No i później jest najgorzej, gdy do piechty i tanków dołączają 3-4 Vessele. Irradiate niszczy łatwo zakopane przed bazą lury, czesto dosc łatwo zdoła uciec przed scourgami. To co zrobic z Lurami ? Można je w zasadzie tylko rzucic do ataku, zanim je Vessele wybiją, co też się kończy tym, ze lury nie zdążą sie wkopać, bo kilkadziesiąt marinów z kilkoma tankami je rozwala. Tak czy siak jest po lurkerach. I w zasadzie jest po grze. I jak się tutaj obronić ? Chyba, że sie zdoła do tej pory zrobić Defilery, lae nawet z nmi będzie cieżko (Vessel może przecież zniszczy i defilera, ponadto Defilera a łatwo rozwalają czołgi (może nawet nie zdążć póścic Swarma czy Plagi).
Zapisane
MagiczneJadro
Level 5-5
*
Wiadomości: 189


Jeżeli chcesz do klanu SCA napisz na GG 10069945 !


WWW
« Odpowiedz #1 dnia: Listopada 27, 2008, 08:21:09 am »

Więc tak. Jeżeli grasz z terranem i chcesz zakładać expa to 12 dronem, a 11 buduj poola i 6 zerglinów. W początkowej fazie gry graj hydrami, lurami i zerglinami, ale musisz wkońcu coś dodać:), ja proponuje ultrale które naprawde potrafią wiele zrobić. Jeżeli dodasz do tego  swarm to naprawdę możesz rozwalić sporą armię terrana. Moim zdaniem Queen jest niepotrzebny.
Zapisane

Chcesz do klanu SCA? zgłoś się;)
Trydium
VIP
*
Wiadomości: 291


Stary ogr


WWW
« Odpowiedz #2 dnia: Listopada 27, 2008, 09:47:47 am »

Zerg Build Orders

Fast Expands (Szybkie ekspansje)

9 Hatchery 9 Pool
9 Overlord,
9 Hatchery w ekspansji,
9 Spawning Pool,
Przy 11 Dronach zacznij oszczędzać larwy
11 Extractor
10 Zerglingi (z ośmiu larw, do 18/18)

9 Hatchery 11 Pool
9 Overlord,
9 Hatchery,
11 Spawning Pool,
Przy 12 Dronach zacznij odkładać larwy,
Jak skończy się Spawning Pool maksuj Zerglingi do 18/18

12 Hatchery 11 Pool
9 Overlord,
12 Hatchery,
11 Spawning Pool,
13 Extractor,
12 Zerglingi do 18/18,
18 Overlord.

Universalne Build Ordery

9 Pool Speedling do wszystkich match-upów.
9 Pool,
9 Extractor,
8 Overlord,
8 Drone.
Kiedy Extractor zostanie ukończony wyślij doń 3 Drony,
Kied Pool i Overlord zostanę wykonane (powinno być mniej więcej w tym samym czasie) zrób 6 kundli.
Kiedy gaz dojdzie do 88 odsuń pierwszą Dronkę od  gazu, przy 96 następną a przy 104 ostatnią.
Zrób speed upgrade dla Lingów (hotkey: M).
Naciskaj i harrasuj wroga!

Zerg vs Protoss

3 Hatch Muta (BO może być różny w detalach ale ogólnie pozostaje taki sam.)
12 Hatch,
11 Pool,
13 Hatch.
Rób Dronki albo odkładaj je na 8 Zerglingów ale upewnij się, że będziesz miał przynajmniej dwa pieski do robienia zwiadu i zabijania zwiadowców wroga.
Extractor,
Pierwsze 100 gazu to Lair,
Lair w połowie mutowania, stawiasz drugi extractor,
Lair zrobiony, robisz Spire,
Przez cały czas pompuj Drony a Sunki buduj tylko wtedy kiedy będzie to KONIECZNE.
Kiedy będziesz miał jakieś 30-35 kontroli (zależnie od tego ile postawisz Sunkenów) zrób dość Overlordów na kontrolowanie 9 Mutalisków i odkładaj larwy,
Kiedy Spire skończy się mutować robisz 9 Mualisków i lecisz szarpać wroga.

Overpool (3 hatch)
9 Overlord,
9 Pool (podczas gdy Overlord ciągle się buduje).
Zrób 3 Drony,
11 Hatch.
Rób Zerglingi do 15/18
15 Hatch.
[Przynajmniej jeden powinen być w ekspansji]

4 Hatch przeciw... (Kontra na szybką ekspansję Protossa)
12 Hatch (w naturalu),
11 Pool,
13 Hatch (możesz go postawić w następnej ekspansji),
18 Hatch (jeśli trzeci Hatch nie był postawiony w ekspansji to ten już powinien),
18 Extractor.
17 Overlord,
Zrób tylko tyle Zerglingów żeby poradzić sobie z harassem Zealotów, a tak to pompuj Drony.
I teraz, albo przy 50 gazu zrób Hydralisk Den, albo upgrade do naziemnego armoru (Evolution Chamber zacznij budować w tym samym czasie co zaczniesz wydobywać gaz) potem Lair przy kolejnych 100 gazu i speed dla Zerglingów przy kolejnych 100 gazu. Potem albo robisz mass Hydra żeby naciskać na wroga albo robisz Zerglingi żeby poradzić sobie z +1 speed Zealotami.


Zerg vs Zerg


12 Hatch przeciwko Zergowi
9 Overlord,
12 Hatch w bazie (nie w ekspansji),
11 Pool,
10 Extractor,
Dronki do 12/18
Zrób Zerglingów do 18/18 potem Overlorda.
Wyślij 3 Drony do gazu jak tylko Extractor zostanie ukończony,
Pierwsze 100 gazu przeznaczasz na Lair (najczęściej),
Drugie 100 gazu przeznaczasz na speed dla Lingów (rzadziej),
Czasami dwa powyższe można zamienić kolejnością.
Masuj Zerglingi i naciskaj na jego rampę/wejście do bazy.

Zerg vs Terran

3 Hatch Muta
Tak samo jak przy Zerg vs Protoss

2 Hatch Lurks
12 Hatch
11 Pool
13 Extractor
Pierwsze 100 gazu wywalasz na Lari
Lair około 65% zmutowany stawiasz Hydralisk Den
200 gazu dajesz na Lurker Upgrade
2 Sunki stawiasz w bazie i lecisz containować Terrana Lurkami

Podstawowe otwarcia dla Zerga, reszta to już tylko zabawa i tak naprawdę nie ma schematu na to jak grać w late game. Musisz reagować na to co widzisz.
Tekst skopiowany z www.gosugamers.net (link do wątku: http://www.gosugamers.net/starcraft/thread/174619), przetłumaczony przeze mnie.
I jeszcze mały słowniczek
  • Pool = Spawning Pool
  • Speedlingi = Zeglingi z upgrade'em do prędkości
  • Speedlots = Zaeloty z upgrade'em do prędkości
  • Hatch = Hatchery
  • Muta = Mutalisk
  • Main = twoja główna baza z którą zaczynasz
  • Natural = naturalna ekspansja którą masz zawsze niedaleko wyjścia z bazy
  • Mineral = na większości standardowych map w następnej kolejności (co do odległości od maina) masz ekspansję z samymi minerałami
  • Contain = blokowanie przeciwnika w jego bazie, bardzo popularne dla Terrana ze względu na czołgi
  • Harass = męczenie wroga, przeszkadzanie mu na wszelkie sposoby i denerwowanie go
  • Build Order = kolejność budowania kolejnych budynków
  • Match Up = czyli kto z kim gra (np. Zerg vs Terran, Terran vs Protoss)
  • Cyferka na samym początku linijki mówi ci ile powinieneś mieć zajętej kontroli przy tym konkretnym ruchu, np. 12 Hatch oznacza, że przy kontroli 12/18 powinieneś zbudować następne Hatchery

Mam nadzieję, że komuś się to przyda ;)
« Ostatnia zmiana: Listopada 27, 2008, 09:56:33 am wysłana przez Trydium » Zapisane

rafikozor
Gość
« Odpowiedz #3 dnia: Listopada 27, 2008, 11:00:27 am »
Modyfikuj wiadomość

zasleM  <a href="http://segemntmkdpt.com/">segemntmkdpt</a>, fbcqfgjyotln, [link=http://ubeqelnzdsca.com/]ubeqelnzdsca[/link], http://fuemjcvwjkap.com/
« Ostatnia zmiana: Stycznia 11, 2017, 11:08:50 am wysłana przez rafikozor » Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 818


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #4 dnia: Listopada 27, 2008, 08:59:10 pm »

Lepszego poradnika niż ten z linku powyżej nie możesz znaleść, więc nawet jak nie rozumiesz całego textu, to posiedź trochę ze słownikiem, bo warto (przynajmniej ja tak zrobiłem i nie żałuję :P). Jak mówił Magiczny, Queeny odstaw na gry, gdzie będziesz chciał skompromitować przeciwnika używając Infested Terrans albo wyrżnąć armie przeciwnika Brodlingiem, bo szkoda gazu. Co do ZvZ to zapomnij o lurach i hydrach. Massuj lingi i muty do bólu. Możesz też zrobić zamiast mutów troche Scrougy, żeby wybić wrogie oversy (tak przynajmniej zrobił Fosken w grze z uZZZerem na BS w eliminacjach do WCG Poland 2008 ;D).
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #5 dnia: Listopada 28, 2008, 09:31:53 am »

Zauważyłem że często wygrywa ten kto dojdzie szybciej do mutów lub zrobi więcej mutów. Więc najczęsciej albo wygrywam mutami, albo przegrywam z mutami. Ciężko zniwelować przewagę mutów, które cały czas dosyła.
Zapisane
rafikozor
Gość
« Odpowiedz #6 dnia: Listopada 28, 2008, 09:55:10 am »
Modyfikuj wiadomość

Zauważyłem że często wygrywa ten kto dojdzie szybciej do mutów lub zrobi więcej mutów. Więc najczęsciej albo wygrywam mutami, albo przegrywam z mutami. Ciężko zniwelować przewagę mutów, które cały czas dosyła.

ZvZ to pojedynek micro (ofc musisz znać BO), najpierw micruje się zerglingami, potem mutami. Niekoniecznie wygrywa ten kto ma szybciej Spire - nawet spóźnione Spire można nadrobić scourgami...
Zapisane
Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #7 dnia: Listopada 28, 2008, 05:03:09 pm »

Do pojedynku duzych grup mutów warto dołożyć kilka Devków, wtedy nasze mutki mają 2 razy większą siłę ognia, i strzelają szybciej niż wroga. I nie mówcie mi, że nikt tego nie stosuje, bo w ten sposób właśnie dzisiaj przegrałem. Wcześniej w innej grze sam próbowałem, ale w tym wypadku jego mutków było za dużo.
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 818


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #8 dnia: Listopada 28, 2008, 05:06:04 pm »

Do tego trzeba mieć MACRO. Poza tym, jak dałeś przeciwnikowi techować do Greater Spire to nie dziw się, że tak Cię ludzie jadą.
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #9 dnia: Listopada 28, 2008, 05:22:15 pm »

Do tego trzeba mieć MACRO. Poza tym, jak dałeś przeciwnikowi techować do Greater Spire to nie dziw się, że tak Cię ludzie jadą.

Hive już też miałem i coś tam jeszcze, chyba Defiler Mound. Co to znaczy dałeś techować ? Nie miałem takiej siły, że by zaatakować jego Maina (może zrobiłbym jakieś tam szkody, ale straciłbym wszystkie mutaliski). Zresztą wydobycie miał podobne jak ja, tylko on zrobił więcej jednostek.
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 818


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #10 dnia: Listopada 28, 2008, 05:35:49 pm »

Czyli miał lepsze macro, bo zrobił więcej jednostek (to jakbyś nie wiedział co to znaczy macro :P). A techować to znaczy, że rozwijasz drzewko technologiczne (robisz budynki pozwalające odkrywać nowe jednostki, upgready itp.).
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #11 dnia: Listopada 28, 2008, 07:05:13 pm »

Co do pojęć to się raczje domyśliłem ;). Mnie tylko chodzi o to "dałeś". Dać komuś zrobić Greater Spire to jakaś zniewaga ?
Najbardziej mnie denerwują porażki, gdy jestem bardziej rozwiniety technologicznie, a rozwala mnie duża ilość prostych jednostek. Najbardziej wkurzające są te ludziki u terrana. Nie dość, że z tymi medykami są trudne do rozwalenia to jesszcze ten stim pack...(powinni go zlikwidować).
I jeszcze jest największe przegięcie z tym Irradiatem: Vessele puszczą Irradiate na siebie i nawet robotników moga wybijać. Że latające jednostki to logiczne, ale że naziemne ? To jak powiedzmy 15 Vesseli z Irradaite przeleci przez baze to co same struktury zostaną ?  ::)
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 818


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #12 dnia: Listopada 28, 2008, 08:05:03 pm »

Jak widzisz, że Vessele mają na sobie Irraditate to zakop dronki. Na Marines używaj lurów. Mają splash damage, a riny giną po 2 uderzeniach. Poza tym, jak się zakopią, to są niewidzialne. Jak grasz z mało rozgarniętym Terranem, to podświetli jak lury zdążą już zaatakować.
A co do tego "dałeś", to nie jest to upokorzenie. Po prostu powinieneś cisąć przeciwnika, żeby nie myślał o techowaniu, tylko o obronie.
Zapisane

Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #13 dnia: Listopada 28, 2008, 09:14:42 pm »

Ok, ale Vessele moga też chyba atakować inne jednostki naziemne, które tez by musiały się zakopać.

Nie wiem czy Protossem nie jest łatwiej grać, jak ma się te sztormy. Dzisiaj sobie zagrałem kilka razy protossem (swoją droga też metoda nauki, żeby zobaczyć jak grać zergiem na prota). Za każdym razem przeciwnik szedł w mass hydra + lingi, raz miał jeszcze lurkery. Raz czy 2 razy przegrałem (nie znam za bardzo buildów, postawiłem tylko 2 gatewaye (strasznie wolna produkcja jest) i ze 2 Stargate. W efekcie przyszło dosć sporo hydr w towarystwie lingów, gdy ja miałem może z 6 dragoonów i z 8 zetów i kilka Corsairów ;D. Za 3 razem było już lepiej. W sumie już rush 6 zetów rozwalił expa i narobił bigosu w mainie. Jakoś się odbudował w mainie, zaczął tworzyć lurkery, musiałem sie wycofać do bazy i dorobić observery.
Jak postawiłem naturala, to przy 2 gatewayach były duże nadwyżki, więc dorobiłem jeszcze ze 2), i robiłem właściwie to czym mnie zawsze rozwalali, czyli zety, goony + parę darków i 3 High Templary. I poszedłem na atak, z pomocą sztormów łatwo rozwaliłem jego armię i ponownie naturala. Corsairami wybiłem Overlordy, wpadłem potem kilkoma Darkami, potem resztą wojska i wygrałem.
Zapisane
deimos0
Newsman
*
Wiadomości: 251


Light's champion in stronghold of darkness


« Odpowiedz #14 dnia: Listopada 28, 2008, 11:16:28 pm »

Zależy. Bo na łatwiejszych poziomach może wystarczać "legendarny" a-move Protossa. Ale im dalej w las, tym więcej drzew. Każda rasa wymaga kombinowania i dobrego przygotowania. Wystarczy popatrzeć na statystyki poszczególnych stron konfliktu w największych ligach. Zerg ma wiele chwytów, którymi może zaskoczyć i Tossa i Terrana (mnie prywatnie, najbardziej irytuje szybkość, z jaką może zmienić kompozycję wojsk). Analogicznie do Twojego przykładu, zagrałem kiedyś PvZ, tyle że Zergiem właśnie i spróbowałem Ultra-ling, nie powiem, nie było co zbierać z przeciwnika. Mimo Stormów i Sairów, polujących na Overlordy. :D
Zapisane

"There is no greater burden than choosing who to save" - Kamahl, Fist of Krosa
Strony: [1] 2 3 ... 8 Drukuj 
« poprzedni następny »