StarCraft Area Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 29, 2024, 04:24:12 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
+  StarCraft Area Forum
|-+  StarCraft + Brood War
| |-+  Strategie i taktyki
| | |-+  Terrańskie pancerne zagony...
« poprzedni następny »
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 7 Drukuj
Autor Wątek: Terrańskie pancerne zagony...  (Przeczytany 33332 razy)
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #45 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:26:42 pm »

Jak chcesz zobaczyć, co to znaczy mieć super mechanikę, to pooglądaj fpvody Hwasina :P.
Zapisane

Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #46 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:30:01 pm »

Nie przypominam sobie, bym grał pod takim nickiem... oO
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #47 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:31:20 pm »

Mówiłem o kimś gorszym od Ciebie, więc logiczne, że sobie nie przypominasz.
Chodziło mi o niego: http://pl.youtube.com/watch?v=stAKPDyrn6o&feature=related
Zapisane

Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #48 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:34:31 pm »

A to spoko. :D

Co do HwasIna - jest całkiem dobry gracz, ma świetną mechanikę, ale w porównaniu do np. Flasha czy ForGG popełnia więcej błędów. Na przykład niesławna gra z Bisu (nie chodzi mi o tą, w której Bisu przeleciał przez wallina :D) - wycofał on Vultury, by wykonać harras i w dokładnie tym momencie Bisu zaatakował wygrywając bitwę bez problemu. To było wręcz smutne. ^^
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #49 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:40:25 pm »

No mechanikę to on ma lepszą od Flasha :P. Ale jak mówisz, dużo błędów popełnia, więc przegrywa.
Jakbyś mógł, to daj mi repa/voda z tą grą, bo jej nie widziałem :P.
Zapisane

Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #50 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:43:14 pm »

Niestety nie pamiętam dokładnie, która to była gra, tzn. z jakiego turnieju, jaka runda etc. Raczej było to MSL lub OSL. Wiem, że to ten sam set, w którym odbyła się ta niesławna gra, w której Bisu przeniknął probą do maina Hwasina widząc nadchodzący chees. To była mapa Loki. Z kolei gra, w której Bisu wygrał przez błąd Hwasina polegający na oddaleniu vultów od armii odbyła się chyba na ZodiAcu. Wiem, że Hwasin zagrał prototyp Flash buildu. :) Bisu zagrał coś w stylu szybkich Reaverów i zajął też island expo.
Zapisane
Der_SpeeDer
Global Moderator
*****
Wiadomości: 343


Jaszczury GÓRĄ!


« Odpowiedz #51 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:49:30 pm »

Zawsze miej skanery zabindowane na 8, 9 i 0, by móc szybko przeskanować pole bitwy czy wrogą bazę.

Tak robię. Z tymi opóźnieniami najczęściej jest tak, że wyślę oddział do ataku, zostawię go na chwilę, żeby się zająć czymś innym (np. przesunąć inne siły, wydać rozkazy fabrykom albo kazać SCV coś zbudować), a jak wracam, to oczy przecieram, bo połowa oddziału gdzieś wyparowała, a między niedobitkami coś się kręci i mi je sieka. Myślę sobie "kurde!" i klikuję "0", potem "s", ale gdy wreszcie odkrywam niewidzialne jednostki wroga, jest już za późno, bo moi kolesie są już za słabi, żeby ich rozwalić.

BTW a co do grania Goliathami przeciwko Tossowi, to wychodzę z założenia, że kiedy już zobaczę Carriery czy Arbitry, może być za późno. Pamiętam mecz Draco z Midasem - ten drugi przegrał właśnie dlatego, że nie miał żadnych Golców, kiedy Draco władował mu się do bazy Carrierami. Co prawda Midas miał sześć fabryk i od razu zaczął te Goliathy produkować, ale i tak przegrał.
Zapisane

"Mów mądrze do głupca, a nazwie cię idiotą"

Eurypides
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #52 dnia: Grudnia 07, 2008, 04:55:29 pm »

Co do tych Goliathów: słuchaj każdy dobry Terran będzie miał Armory powiedzmy zanim będzie miał 3 bazy. Więc jak tylko na skutek skanów itp. zobaczy tech do lotnictwa, może zacząć produkcję Goliathów. Niektórzy Terannie robią tzw. timing attack. Czekają aż Protoss powiedzmy zainwestuje minerały/gaz w Carriery (powiedzmy zrobi 3 Stargate, zacznie upgrade air attack, zacznie tworzyć Carriery i upgrade do ilości interceptorów). Jednak zanim to wejdzie w życie, minie sporo czasu. Carriery tworzą się długo, kilka chwil trwa zanim odpowiednia liczba interceptorów się wytworzy. Właśnie dlatego Terranie lubią atakować w tym momencie - armia naziemna Tossa nie rozwijała się zbyt dobrze ze względu na ten tech. Myślę, że przy dobrych skanach można zwlekać z Goliathami do ostatniej chwili. A właśnie - robiąc pusha staraj się budować wieżyczki o ile to możliwe. Są one nie tylko do niszczenia observerów/shuttli, ale także dobrze sobie radzą jako detekcja. Poza tym Terran to bardzo trudna rasa jeśli chodzi o mechanikę - zwłaszcza, jak gra się tzw. high eco (fast exp i ogólnie gra z dużą liczbą baz/SCV). Wtedy wyrabianie z produkcją, mikro etc. jest bardzo trudne, ale da się tego nauczyć, uwierz mi. ^^
Zapisane
oo7.
Level 2-2
*
Wiadomości: 9



« Odpowiedz #53 dnia: Stycznia 02, 2009, 04:04:05 pm »

"TerransVsProtoss:

I consider my TvP really good (lol no flame plz ;o). There arent many Protoss users outside of korea which I fear since Ive beaten all of them several times. My TvP is mostly based on macro, and I can honestly say there arent any good concrete ways to improve your macro. Its just to try to time your supply's and building units constantly. Practise gogo!

I mostly just use 2 main builds when it comes to TvP.

1. Fast exp:

I love to use the classic 12rax/12gas (at same time of couse, just like midas,boxer,oov does). Then when rax is done you put up factory and start making rines + another supply. I remove 2 scvs from gas a little while, when I have about 100 gas, and then put them on a few seconds later.
Most players build different amount of marines when they wanna move out with 1 tank + 1 vulture (mine grade) + rines. On a map with a ramp, I mostly just make 4, sometimes 5. But on a map like azalea or longinus, I do everything from 5-8 rines depending on my opponents build.

I dunno if Im supposed to say this (plz dont kill me tt), but I rely on my read of the opponent and what I see with my scouting scv very much.

1 or 2 gates without range running on his cyb, you can pretty much assume he is doing some kind of dt build, maybe hidden templar archives and shit. Or he is just very late with range but most players now adays upgrade that really fast if they are doing a 2 gate build.

If you see just 1 gate without range he is definitly up to something, it can also be a dt build where he adds his second gateway later, or he is going for a reaver build. In both these cases you can move pretty far with your units and fake some kind of rush while expanding (but dont move too far so you dont have your units at home when reaver arrives!).

However, if you see a 2 gate build with range goons you can assume he will be going for the offensive strat and expand himself. Just be careful and lay down a few mines and try to sneak 1 vulture around his units so you can put up mines on some expansions or just wait for his probe to expand again. Or you just move with that vulture to his natural to see if he is expanding, doesnt really matter.

Almost every game I fast exp I choose to make 2 vultures with mines, then I start making a tank again, so that if he has fast observers you will have something to defend yourself with. Siegemode can be good to upgrade as well, especielly if you dont see an expansion or you think he is making reaver.

Your ebay can be built at so many different times, but trust your instincts and if you feel something is wrong play safe and dont take anything for granted. At the same time dont kill off your economy just coz he might be a "known player" and you are scared, a 2 gate double expansion is very common.

I often make my second factory pretty fast, so that I will have enough units if he does a 3 gate +1 shuttle build or something weird. After that factory is being built, or at the same time, add more factories and additionally you should have 6 of them. I prefer 1 or 2 with shop.

If you wanna go for the strat with 1 shop, you must be really careful with your tanks and make constant tanks at that factory. When macroing this early, its really important you keep making supplys, if you by any chance get a supply drop, dont just make a supply with 1 or 2 scvs, make them with 3 or 4, just like oov does.
After that you should have 2 scvs making supplys constantly. I really doubt you will do this perfect all the time coz not even the best progamers are flawless, so when you get a supply drop again, bring 3 scvs again and gogo.

If you do a 1 shop build (and 5 facts without shop) you dont need gas on your natural at first. If you go for a 2 shop build (and 4 facts without), you should build your gas pretty early after your expansion is up.

Now, some people love to harass with vultures. Personally I just move out with a few, perhaps 5-7 to scout and get some mapvision (of course if I see an oppurtinity I will take it).

If his goons are blocking the possibilty to move out with vultures and you dont see a shuttle nor zealots, siege up and move out with the tanks just so that they can reach the first 3 goons in sight or so. Now he will definitly move back, unless he was hiding his shuttle or zelots, but even if thats the case you should have a really good chance of winning the fight since your units are sieged and he is attacking, if not, you had poor macro :o.

Your scanner should be built so its done when you start massing units in your facts. Thats coz you will then have enough time and scans to look where his units / expansions are and your vultures will know where to move when harassing.

Now, when you move out with your units, its really important that you know where he is with his and what he has. If not you will be suprised with his attack coz he has observers and will time his attack when you are unsieged, if this happens --> gg in most cases.

If you see his units are in the middle somewhere, for example on luna and you are about to move out. Go first with your vultures (not too far) but like half of the way where he is and put down a couple of mines. Now you should see if his units are heading towards the vultures, then you just siege. Go back to base and macro really quick then back to units. If he has observer he will mostly move back and just hit a couple of mines. Now trust your instincts again and if you feel that his units are pretty close, just unsiege a couple of them and move forward, also put down mines (not where your tanks are heading!!).

Also remember to bring reinforcements which is very easy in TvP, take advantage of it!

By now your second expansion should have been started (I usually start it at the same time I move out). I often add another 2 factories when my second expansion is done, and also 2 armorys.

Depending on my 1 shop or 2 shop build, I add some more shops. If you did a 2 fact build you can either add another shop or just keep 2 shops.
But if I do a 1 shop build on my factories, I always add gas (at my natural) at the same time I expand mineral only (or the other closest expansion), and add another 2 shops making it 3 factories which are producing tanks.

Remember to keep scanning his units and if you feel he has too few of them, start looking for carriers (I often look for arbiters at this point as well since it doesnt take that good eco to have 1 or 2 of those). You should have/had 1 vulture on each main, at least the closest to protoss so that you see approximately WHEN he expands again. Mines at all expansions are really good as well.

He will most likely have 1 more expansion than you do, assuming he is a good player. But dont get freaked out even if he has 2 more. All those of you who play PvT (as P) knows it doesnt really matter coz if terran have 2-3 incomes they can roll over a toss with 5-6 bases if terran kills the opponents army.

Back to your attack in the middle, while you build more units at home and expand, keep "pushing" in the middle. When armorys are done build 1-3 goliaths or so and scan the middle from time to time and kill off observers. Note that this can really help you alot. Protoss biggest advantage when terran is in the middle or trying to push are those damn observers, we all hate them since it makes protoss attacks SO easy to time well.
Even so, try to push a little with your units and keep laying down mines + sending reinforcements.

Remember you want the protoss to make the first move, especielly if your tanks are sieged! Once he make his move, move back the vultures to the middle of the tanks (I hope they are not TOO spread out).

If you hotkey your tanks in this situation, at least 12 of them and they are in somewhat of the same range as the others. Try to select and attack some goon in the middle and then press down shift while spam on all goons you can see. This has really helped me alot in tvp, especielly when its pretty small fights like 15 goons + a couple of zealots vs 6 tanks or so, and a lot of vultures.
Now your tanks wont kill each other and the vultures will most definitly kill off zelots since they are not even in the range of goons.

This shift + attack thing will probably take you some time to get used to but it can really help you, trust me ^^
As a terran you will almost ALWAYS win if your first attack / push succeeds pretty well. If the protoss dont attack you, dont be eager and make some desperate attack, just expand yourself and look out for recall + eventually carriers!

Lets move on to my other opening!

2. 2 Fact rush

I dont open with this build order as much as the previous one, but if there is a probe in my base, I start off the same way as 1 fact fast exp with 12 / 12.
Then I might add another factory to trick my opponent so his probe see's it, and when its killed, I cancel my other fact and go for regular fast expansion (he will most likely make 2 gate goons + obs here so be careful and dont move out too far with 1 tank + 1 vulture + rines, UNLESS you are sure what he is doing).

If his probe gets killed around the time my first factory is done (or just before hopefully), I pretty often add another one coz now he will think Im doing an early expansion and probably expand himself!
If I rush in TvP, I usually make 2 fact, both with shop. Either I go for 2 tanks then vultures (speed + mine upgrade) or if Im really sure he will go for an half fast expansion or fast expansion, I wait til 3 tanks, then vultures and same upgrades!

As soon as your mine + speed grades are done, move out with 3-4 rines, your tanks + vultures. DONT MAKE YOUR UNITS MOVE IN A LINE!

When you are out at your natural, try to hide the vulture so he still thinks you are just expanding (kill his probe if he has one outside). Then regroup and make your units stay close to eachother so they cant be picked off one by one by those ranged goons.

There are 2 main scenarios at this point.
1. He has his goons outside your base really close so he can pick off your units when you are expanding (when he thinks you are expanding that is)
2. He has his goons at home coz he might fear a rush and dont want you to run ahead with vults.

If his units are close to your main, attack with tanks + rines while spreading out vultures to lay mines, TRY LAYING THOSE MINES BEHIND HIS GOONS so he cant back, if he backs off at once coz he realizes he will get pwned.
Run ahead with vultures quite a bit and lay mines there, same here, dont let your vultures get too far from each other so he can pick them off one by one when they are trying to get pass his goons.

Set your rally point somewhere outside his main and then just keep making vultures. I recommend to bring 2 scvs in case they hit some tanks and you wanna repair them!

If his units wasnt outside your base, they are probably at his choke / natural. If he didnt see your vults when you killed his probe (if there is one, which it should, unless he has his units close). Then he might not even think you will rush. But most players will think of it so they might send a probe which you will meet up half the way.

Now when you get close to his natural, bring your units together, you should have gotten at least another 2 vultures from home since they build fast and move alot faster than tanks (remember to time your supplys!).

As Ive said so many times before, your units must be close to eachother before entering into battle at this point, dont feel to stressed and eager to kill off his expansion if he has one, a few seconds wont make a difference, your micro is much more important.

When its time to attack you want to get your vultures at good places so you can put down a few mines and then back them off. Be careful so he dont drag one of those mines close to your tanks. I strongly recommend you have your tanks + vultures hotkeyed on different hotkeys!

If you dont see an expansion or if he cancels it while moving up his ramp (if there is one), you dont necessarily have to move up the ramp. If he has 4 goons or more I would most likely just put down mines at his natural and start my expansion at home asap. Bring some vultures around and put mines on all expansions, maybe even leave 1 or 2 vultures there to pick off his probe which will turn up sooner or later.

Unless he hadnt started building his expansion when you rushed, he will with most certainty have either obs by now, or a reaver heading for your base. Go back and set up some turret in exp so he cant attack with goons + obs, and turret in main if you suspect he might be going reaver. You should also make more tanks when you've started your new cc and upgrade siege mode, especielly if you suspect reaver or goon/obs, then siege is really important!

Sometimes I upgrade siege before expanding If I realize my rush will be pretty successful but I might have to pull off and do an early containment.

If the rush just delays his expansion and you back off to secure your own while building more units, just get another 4 factories (always 6 factories with incomes!) and keep macroing while keeping mapvision.
If your vultures nor mines can see another expansion for him I should be really careful with my first attack and push. He might just go alot of gates and 2 incomes just so that he can kill your first attack. This is where your scanner comes into play again. Scan main and natural to see what he is doing, he might be going storm on 2 bases or shuttle or even both!

If he doesnt expand again, I would expand again and wait for his move. Since the next play is his, wheather he likes it or not.

Conclusion of TvP:
I think my 2 fact rush build will help you more than my fast exp. Mostly coz fast exp is so based upon macro. And Im sorry but I find it really hard to learn how to macro better in TvP. At least in writing
However my tip about shift-attacking with siege tanks will help you alot (assuming you dont use it already) if you do it correctly and your vultures are placed close to your tanks!"

Bardzo solidnie opracowany temat przez DaZe, przeczytaj sobie i staraj stosować te wskazówki, z czasem zobaczysz różnicę.
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #54 dnia: Stycznia 02, 2009, 04:13:51 pm »

Fajnie, pieknie, tylko powinieneś zapytac autora o zgodę (bo pewnie tego nie zrobiłeś). I jak już cos takiego dajesz, to przetłumacz chociaż.
Zapisane

Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #55 dnia: Stycznia 02, 2009, 05:00:42 pm »

Ten autor obracał Draco jak ja D- na ICCup. To oczywiście legendarny DaZe. :)

A guide naprawdę świetny, ale niestety przestarzały.
Zapisane
oo7.
Level 2-2
*
Wiadomości: 9



« Odpowiedz #56 dnia: Stycznia 03, 2009, 06:15:42 pm »

Stosuj te wskazówki a będziesz b-/c+ uwierz mi, a co do zgody to sobie przeczytaj na ten team na TL...

PS. Draco jednak go jechał, ale gry były wyrównane, polecam Ci pooglądać trochę repów ;)
Zapisane
Euronymous
Level 7-3
*
Wiadomości: 454


www.burzum.org


« Odpowiedz #57 dnia: Stycznia 03, 2009, 07:42:40 pm »

Nie ma czegoś takiego, że przeczytam sobie guida i dojdę do B-. Zwłaszcza, jak jest to guide przestarzały. Kluczem do sukcesu jest ciężki trening i trochę talentu (lub jak kto woli - zmysłu strategicznego). Jakby tak było, jak mówisz, ŻADEN pro nie zamieszczałby guidów. oO

Stosując te wskazówki i koncentrując się na treningu można zdobyć bardzo mocne C-.
Zapisane
Devourer
Level 7-3
*
Wiadomości: 448



« Odpowiedz #58 dnia: Stycznia 06, 2009, 01:47:52 am »

Co do tych Goliathów: słuchaj każdy dobry Terran będzie miał Armory powiedzmy zanim będzie miał 3 bazy. Więc jak tylko na skutek skanów itp. zobaczy tech do lotnictwa, może zacząć produkcję Goliathów. Niektórzy Terannie robią tzw. timing attack. Czekają aż Protoss powiedzmy zainwestuje minerały/gaz w Carriery (powiedzmy zrobi 3 Stargate, zacznie upgrade air attack, zacznie tworzyć Carriery i upgrade do ilości interceptorów). Jednak zanim to wejdzie w życie, minie sporo czasu. Carriery tworzą się długo, kilka chwil trwa zanim odpowiednia liczba interceptorów się wytworzy. Właśnie dlatego Terranie lubią atakować w tym momencie - armia naziemna Tossa nie rozwijała się zbyt dobrze ze względu na ten tech. Myślę, że przy dobrych skanach można zwlekać z Goliathami do ostatniej chwili. A właśnie - robiąc pusha staraj się budować wieżyczki o ile to możliwe. Są one nie tylko do niszczenia observerów/shuttli, ale także dobrze sobie radzą jako detekcja. Poza tym Terran to bardzo trudna rasa jeśli chodzi o mechanikę - zwłaszcza, jak gra się tzw. high eco (fast exp i ogólnie gra z dużą liczbą baz/SCV). Wtedy wyrabianie z produkcją, mikro etc. jest bardzo trudne, ale da się tego nauczyć, uwierz mi. ^^

W sumie tak dzisiaj właśnie wygrałem pierwszy raz Terranem na Iccupie. Z reguły jak się nic nie dzieje przez kilkanaście minut to jest duże prawdopodobieństwo pojawienia się Carrierów (przynajmniej na słabszych poziomach). W sumie to tak dość późno zrobiłem zwiad i trochę późno zrobiłem scan, on wtedy miał już 3 bazy (przy 2 moich). Zobaczyłem Stargate i Fleet Beacon to od razu zacząłem masową produkcję Goliatów. Szukałem miejsca gdzie  on je gromadzi, ale nie znalazłem. Dopiero przy drugim Scanie na bazę zauważyłem 3 (dopeiro zaczął produkcję). Wtedy ruszyłem właśnie na atak, bo jak by sie uzbierało kilkanaście Carów to już mógłby być problem. I rzeczywiście nie było za dużo tej obrony w bazie poza tymi Carami (jak doszedłem na miejsce to miał ich już min. z 6). Kilkanaście Vulturów i kilka czołgów starczyło na rozwalenie maina i naturala.  Wziąłem też 1 Vessela na Darki. Jeszcze troche kłopotów było z expem (w sumie to w międzyczasie już 2 założył) bo mi z Archonami wyjechał + jeszcze ze 2 Cary, ale sobie poradziłem.
Co do wyrabiania z produkcją to rzeczywiście nie jest za ciekawie, jak mam przyzwyczajenia do Zerga. Tutaj trzeba ciągle szukac miejsca na magazyny, no i nie ma produkcji 3 jednostek na raz, tylko pojedynczo.
Najtrudniej chyba sobie poradzić z tymi Zetami, bo błyskawicznie dopadają do rozstawionych tanków. Ciezko wyrabiać z tym minowaniem, nie można ich stawiać za blisko, bo mogą się obrócić przeciwko nam. A same Vultury średnio sobie radzą z dużą ilością Zetów (nie licząc microwania, bo przy uderz - ucieknij - uderz to Vultury dadzą radę, ale potrzebują na to sporo czasu, a celem Zetów nie są Vultury tylko Tanki).
W sumie to Terran ma najlepiej z wieżyczkami, są bardzo tanie i szybko można nimi otoczyć całą bazę i żaden drop nie wleci.
 
Zapisane
tropheus
Level 8-5
*
Wiadomości: 819


Poo, it's hot.


« Odpowiedz #59 dnia: Stycznia 06, 2009, 05:02:36 pm »

Człowieku, grasz 2 shopy na 6 factów, które robią vulty. Jak dobrze ogarniesz vulty, to zety nie będą problemem.
A co do Twojego wina, to fajnie musiało to wyglądać. Kampienie przez 15 minut gry <hahaha>.
Zapisane

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 7 Drukuj 
« poprzedni następny »