StarCraft Area Forum

StarCraft + Brood War => Problemy => Wątek zaczęty przez: gornada w Sierpnia 03, 2010, 09:43:08 pm

Tytuł: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 03, 2010, 09:43:08 pm
Niedawno zainstalowałem StarCraft, więc jestem dosłownie newbie. Kampania ludzi idzie jeszcze bez problemu. Gorzej z innymi.
I tu jest mój problem. Gram na jakiejś mapie sam kontra bot i prawie zawsze przegrywam :'(. Strasznie szybko zasypuje armią Marines albo Zealot'ów. Wygrywam, gdy jakoś cudem przeżywam wczesne ataki, to potem po kolei rozwalam jego bazy.
Możecie mi dać porady OD SAMYCH PODSTAW, jak grać w Starcraft, i proszę was bez żadnych skrótów typu: proty, zety.
Z góry dziękuję  ;).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Xelloss w Sierpnia 04, 2010, 05:52:27 am
Bez skrótów to jest materiał na dobrą książkę :).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 04, 2010, 06:43:28 am
Jak chcesz, to mogę Cię trochę poćwiczyć. Sam nie gram jakoś dobrze :].
Jeżeli chcesz, to napisz tutaj i się umówimy. HA)Spyro_PL(
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Sierpnia 04, 2010, 02:26:32 pm
Witaj.

Widać, że nie przeglądałeś SCArea dokładnie ;). Tutaj (http://www.scarea.pl/index.php?strona=gra_vs_comp) masz podstawy na początek, jak zagrać z komputerem. Winth, jak widać, wykonał kawał porządnej roboty :). Good Luck & Have Fun! :).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 05, 2010, 07:37:20 am
Autor albo sobie zaczął radzić, albo wystąpił tak zwany ragequit i uninstall :].
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 05, 2010, 10:06:39 pm
Jestem akurat poza domem, wrócę około 8 sierpnia i zastosuję się do porad. Strasznie długa lekturka i nie wiem, czy uda mi się zapamiętać i zastosować wszystko w grze. Zapamiętam szczególnie rush, bo jak grałem, to zawsze szybko mnie atakował, więc myślałem, albo ja go uprzedzę, albo się zabunkruję.
Gdy walczę z Protossem, to bot atakuje najwcześniej, Terran-bot atakuje później, a Zerg najpóźniej. A mówią, że Zerg najszybciej się rozwija.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Trydium w Sierpnia 06, 2010, 08:19:47 am
Obawiam się, że cię zmartwię. W tym momencie AI dobiera (jako tako) taktyki i build ordery. Kiedyś trafił mi się 5 Pool od AI Zerga. Także, nie ma na to szczególnej zasady. Najlepiej będzie, jak poćwiczysz sobie z innym graczem, wtedy najszybciej przyswoisz tzw. timingi. Czyli co i kiedy powinieneś już mieć. W jakiej kolejności budować struktury i jednostki. Oraz w jakich ilościach.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 06, 2010, 09:19:38 am
Taka prawda, że nie ma co się uczyć na kompach, bo na umsiarza wyrośniesz.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Zardon w Sierpnia 09, 2010, 07:29:12 pm
A ja się nie zgadzam. Najpierw przejdź kampanię, żeby liznąć podstawy gry, a potem na sieć do gier zawierających w nazwie "noobs". Oczywiście możesz uczyć się, grając z innym graczem, ale taka nauka idzie dość mozolnie. Sam próbowałem uczyć kumpla i szybko się zniechęcił. Po prostu kampanie są po to, żeby uczyć się możliwości jednostek ich zastosowania, itp. i to właśnie na nich radziłbym Ci zaczynać ;).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Sierpnia 09, 2010, 10:57:04 pm
A ja się nie zgadzam. Najpierw przejdź kampanię, żeby liznąć podstawy gry, a potem na sieć do gier zawierających w nazwie "noobs". (...)

Albo wejdź w program treningu na iCCup :). Na Europie nie ma co liczyć na noobów w grach, zawierających w nazwie właśnie owe "noob".
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 10, 2010, 08:32:50 am
Kampania i granie na kompy to dwie różne rzeczy :].

Edit: Chodziło mi bardziej o to, że AI (w skirmishu) jest bardzo słabe, chociaż ostatnio dobiera buildy trochę lepiej. Generalnie, żeby się nauczyć, to najlepiej grać 3/3 The Hunters, tam same noobki.

Edit2: Autor wątku żyje ?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: deimos0 w Sierpnia 10, 2010, 11:25:50 am
Kampania wprowadza w totalne podstawy (funkcja Pylonów, Creepu, etc.), więc musisz wiedzieć, na ile opanowałeś te rzeczy. Same misje, jak wspomniał SirRaspberry, to inna bajka, niż skirmish. Możesz pograć więc w kampanię dla ogólnego obrazu danej rasy, ale to potyczki powinny stanowić oś gry, jeśli masz zamiar podnieść swoje umiejętności.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 12, 2010, 10:38:34 am
Udało mi się :), walczyłem sam przeciw Zergom. Trochę mnie zaskoczył szybkim rushem (kilka Zerglingów, gdy miałem 2 Marines). Pokazałbym powtórkę, gdybym wiedział, jak ją umieścić. A wtedy byście mi doradzili, co źle. Chyba pierwszym błędem było to, że wybrałem za dużą mapę (dla 7 graczy). Lepiej wybierać mapy 1vs1?

P.S. Jaki jest skrót, by jednostka idąc gdzieś atakowała wszystkich po drodze? Jak klikam PPM to idą i nie reagują na wroga. Gdy klikam "A", to nie idą.  :(

Negro: Mimo, że jesteś gościem nadal obowiązuje cię regulamin. Staraj się nie robić baboli w tekście. Pisz poprawnie. (Wypowiedź ci poprawiłem, zobacz jak to powinno wyglądać).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Negro w Sierpnia 12, 2010, 12:17:54 pm
Dla początkujących mniejsze mapy są lepsze - łatwiej opanować sytuację, komp nie ma tak dużych możliwości expowania.
Aby wrzucić powtórkę, wystarczy dodać ją do posta. Pod polem tekstowym newsa jest coś takiego jak "opcje dodatkowe". Tam znajdziesz możliwość dodania załącznika.

Co do skrótu klawiszowego to jest właśnie A, ale musisz następnie wybrać miejsce docelowe klikając LPM. Czyli: A -> LPM.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 12, 2010, 01:48:39 pm
Mój replay. Sorry za to, że długi.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Sierpnia 12, 2010, 05:46:04 pm
Zrób 12 Battlecruiserów i wygrasz.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 12, 2010, 09:14:21 pm
Taaa.... 12 Battlecruiser, no bo co to dla mnie, tak mało :D.
Musiałbym chyba zbudować 12 Starportów, żeby to się wszystko zbudowało w miarę szybko ;P.
P.S. Ale tak w miarę mi dobrze szło, co nie? :).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Der_SpeeDer w Sierpnia 13, 2010, 12:01:04 am
Cytuj
Battlecrusaider

Padłem.
Żeby z Krążownika Liniowego zrobić Bojowego Krzyżowca... gratuluję, nie uśmiałem się tak od czasu, kiedy ktoś podczas meczu na BN wklepał "power overwhelming".

Co się zaś tyczy samego replayu...

Cały ten mecz mógł trwać o wiele krócej. Jest dla mnie niepojęte, że o ile na początku grałeś całkiem agresywnie, to później guzdrałeś się niemiłosiernie i przeciągałeś rozgrywkę, pozwalając się atakować Lingami, zamiast po prostu wykończyć dogorywającego przeciwnika. Popełniasz też wiele innych błędów, charakterystycznych dla newbie, ale po kolei:

- na początku psioczyłbym na kompletny brak wstępnego zwiadu. Zazwyczaj wysyła się na samym początku jednego peona, żeby zwiedził okolicę i odkrył położenie bazy wroga. Później z twoim zwiadem też bywało nienajlepiej, przez co nie wiedziałeś, że masz wrogą bazę wręcz pod nosem.
- miło, że odparłeś rusha, ale dało się to zrobić z mniejszymi stratami. Można było od razu kazać przyblokować Lingi grupą SCV, żeby Marines pozabijali ich szybciej z bezpiecznego dystansu. Zamiast tego wysłałeś najpierw samych Marines i pozwoliłeś ich sobie wybić, a dopiero potem SCV.
- nie zbudowałeś Comsat Station. Zaowocowało to brakiem detektorów w walce z Lurkerami.
- po zbudowaniu Factory NATYCHMIAST należy dobudować Machine Shop, ewentualnie drugie Factory i dopiero wtedy Machine Shop. Bez Machine Shop nie masz dostępu do Siege Tanków, które są jedną z ważniejszych jednostek w arsenale Terran. Nie masz też dostępu do ulepszeń, które pozwalają w pełni wykorzystać Vulture'y.
- praktycznie w ogóle nie korzystałeś w tym meczu z Siege Tanków. Przecież bez nich armia Terran to żadna armia. Zamiast tego ładowałeś w oddziały Vulture'ów. No dobra, to faktycznie dobre jednostki, zwłaszcza przeciw tym o rozmiarze small (dostają 100% obrażeń), ale ich trzeba umieć używać. Ty nie umiesz. Nie potrafisz stosować Spider Mines, nie stosujesz też najbardziej podstawowych taktyk z Vulture'ami. Zamiast tego po prostu ślesz je naprzód, bez żadnej strategii.
- w trakcie gry twoja taktyka nie ewoluuje, że tak powiem. Wciąż robisz te oddziały piechoty (no dobra, piechota przeciw Zergom się sprawdza - ale oni potrzebują jakiegoś wsparcia) i Vulture'y. Siege Tanków, jak już mówiłem, nie stosowałeś praktycznie wcale, jak gdybyś był ślepy na możliwości owych jednostek. Zbudowałeś Physics Lab, ale w twoim Starporcie (dlaczego zbudowałeś tylko jeden?) nie powstał ani jeden Battlecruiser. O tym, że nie używałeś też żadnych specjali, nie wspomnę.
- masz niezłe wydobycie, stale expujesz (i dbasz o ochronę nowo zakładanych baz), ale nie umiesz w ogóle inwestować. Pod koniec gry miałeś na koncie sumy pięciocyfrowe (ponad 25000 minerałów!). Tymczasem fabryki stały, nie budowałeś nowych Starportów ani Factory, nie dbałeś też o opracowywanie na bieżąco technologii.
- to, że nie umiesz używać komendy attack move, już wiemy
- masz za wolny timing. Budowa Factory dopiero w osiemnastej minucie meczu. No i oczywiście na długo stało to Factory puste, bez Machine Shop. A kiedy go wreszcie zbudowałeś, zamiast najpierw opracować Siege Mode, marnujesz czas na Ion Thrusters (nie wspomnę o Spider Mines, bo to przydatne ulepszenie - ale tylko wtedy, gdy się chce i umie zrobić z tego użytek; a ty nie umiesz, jak już się rzekło, chcieć też ci się rzadko kiedy chciało).
- obrona twoich baz jest mało szczelna, co czyni je podatnymi na atak np. Mutaliskami. Ale to groźne jest raczej w multi.

To tak z grubsza.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Sierpnia 13, 2010, 12:13:16 am
To o BC, to była taka ironia co do podobnego tematu.

Dobra, więc tak. Po pierwsze, musisz pograć jednak z kimś na BN. Wyjaśniłby Ci pare podstaw, takich jak podstawowe buildy, co, do czego służy  itp.. Po drugie - tak z ciekawości -, jak grasz przeciwko Protossowi, czy Terranowi, też używasz ciągle "bio" (Marines, Medics, Firebaty) unitsów? Trzy: służę pomocą. Mam trochę czasu, więc mógłbym Ci te podstawy wytłumaczyć. Terranem nie gram, ale się wie co nieco :).

Co do repa. Mogłeś to zakończyć przed 30 minutą.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 10:09:29 am
- praktycznie w ogóle nie korzystałeś w tym meczu z Siege Tanków. Przecież bez nich armia Terran to żadna armia.

Tu wychodzi właśnie Twoja wiedza (lub jej brak) na temat rozgrywki SC:BW. Chciałem zauważyć, że Terran potrafi sobie rewelacyjnie radzić w TvZ bez Siege Tanków, ale tu potrzeba świetnego micro, którego jednak Gornada w ogóle nie posiada :D.

Wracając do repa. Odpalałem go 3 razy, żeby mieć pewność, że to nie rep jest zepsuty, ale to Ty rozesłałeś robotników do minsów w 17 sekundzie Oo. Za mało SCV, robisz je CAŁY czas. Może z początku nadwych nie było, ale za to robiłeś kolejki! W budynku powinna być MAX (!) jedna jednostka produkująca się, i na chwilkę przed jej ukończeniem dodajesz kolejną.
Za późno Depota postawiłeś, nie miałeś supply na riny, mogłeś mieć jednego rina więcej do obrony przed lingami (albo nawet 2). Comsaty MUSZĄ być, bo jak odkryjesz zakopane lury albo DT?
Rozbawiło mnie, jak wleciałeś Wraithami do expa Zerga, w którym były tylko oversy (to są zergowskie detektory, jakbyś nie wiedział) i użyłeś Cloack na Wraithach :D.
Ogólnie to binduj armie, czyli zaznacz grupkę jednostek, kliknij ctrl+1 (i tak do 0), a potem możesz spokojnie wysyłać jednostki, klikając 1a2a3a4a5a6a7a8a9a0a. Bez bindowania daleko nie zajdziesz.
Co do macro, to jest hm... <milczy>. 3 raxy na całą grę, bo komp tak gra. Stary, jak masz tylko wolne 150 minsów, których nie będziesz jak miał spić, to stawiasz kolejnego raxa. Nie kolejkuj, bo to nie sprawi, że będziesz miał więcej armii. Przecież i tak może się produkować tylko jedna jednostka w jednym budynku.

EDIT. Ustawiaj rally pointy z budynków produkcyjnych. I zagrałem TvZ na kompa. Obejrzyj, zobacz jak ja gram, wyciągnij wnioski, jak coś, to pisz :D.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 13, 2010, 12:59:55 pm
Cytuj
3 raxy na całą grę, bo komp tak gra. Stary, jak masz tylko wolne 150 minsów, których nie będziesz jak miał spić, to stawiasz kolejnego raxa
Nic nie zrozumiałem. Co to raxy, minsy? I jak "spić"?
Cytuj
ale to Ty rozesłałeś robotników do minsów w 17 sekundzie Oo.
?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Barol w Sierpnia 13, 2010, 01:18:17 pm
Minsy - Minerały, kryształy
Rax - potocznie Barracks
Spić - "zbić nadwyżkę", chodzi o to, żeby ciągle wydawać kasę, którą wydobywasz na początek, jak nie będzie przewyższać, powiedzmy, 1000, będzie nieźle, ciągle musi się produkować coś, robić upgrady, stawiać nowe bazy wydobywcze - Expy.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 01:20:51 pm
Cytuj
ale to Ty rozesłałeś robotników do minsów w 17 sekundzie Oo.
?

Chodzi o to, że zacząłeś grać dopiero w 17 sekundzie. Nic wcześniej nie zrobiłeś, nie wiem jak, może wystartowałeś grę, a potem się napiłeś.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Sierpnia 13, 2010, 02:31:58 pm
Może pooglądaj na YouTubie troche VOD-ów. Przydają się :).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 13, 2010, 07:29:53 pm
Od 15 minuty non stop miałem w głowie pytanie: Jak ty tu krfa wygrałeś. Potem przypomniałem sobie, że to komp. Bez urazy, ale każdy gracz, który gra więcej niż tydzień, zabiłby Cię samymi tymi lurami z expa.
Nie graj z komputerem, bo jak się nauczysz grać na niego, to będzie ci potem bardzo ciężko (w drugą stronę to działo dużo lepiej...) grać z jakimkolwiek człowiekiem. Piszę to z dobrego serca :/.
SpeeDer się rozpisał, jak poprawisz to, co on tam wymienił, będzie lepiej.

Aha, weź ty mi powiedz, co robiłeś od 45 do 75 minuty -_-' ? Poważnie się pytam.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 13, 2010, 07:44:42 pm
Dobra, nie oszczędziliście mnie  :D.
Z Battle.net mam jakieś problemy. Jak tworzę konto, to pisze, że już jest taki nick, jaki wybrałem. Jak dodaję liczby i albo ["i albo"? Co to, u diabła, jest?] wszystko losowe, to też tak pisze.
Wiem, że kiedyś dawno miałem konto na Battle.net. Jak próbowałem je odrestaurować, to mówił, że wysłał e-mail, a na skrzynce nic nie ma :(.

P.S.
Cytuj
Może pooglądaj na YouTubie troche VOD-ów. Przydają się
Podasz jakieś linki?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 07:55:05 pm
Speeder się rozpisał, jak poprawisz to co on tam wymienił będzie lepiej.

Ja bym część z jego wypowiedzi pominął, bo nie jest to zbyt rzeczowe. Bez tanków da się grać na Zerga no problem. Scout jest po to, żeby wiedzieć co przeciwnik robi, a nie gdzie jest (na mapie na 2 graczy nie scoutujesz Der_Speeder?). Z tym expowaniem to też nie było rewelacji. Expy były zdecydowanie za późno, a do tego SCV za mało miałeś. Timing można mieć dobry albo zły, na pewno nie za późny.
Polecam pooglądać kilka repów i vodów z gier profesjonalnych graczy z Korei albo najlepszych graczy poza Koreą. Jak chcesz, to pisz na gg (u mnie w profilu), to pogadamy.
Polecam również rejestracje na www.iccup.com - ściągnij również iccup launchera.
http://www.youtube.com/watch?v=6_qqxPysnL8 <- Pierwszy vod, którego obejrzałem. Od tego zaczęła się moja przygoda z b.netem :D. Do tego Tasteless to świetny komentator, bo dużo tłumaczy co i jak, aby i słabsi gracze oraz Ci, którzy mają niewiele wspólnego z SC, mogli zrozumieć co dzieje się na ekranie :).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 13, 2010, 08:54:04 pm
To mój pierwszy post poza działem "O sobie". Mam nadzieję, że będzie przydatny. Chciałem się odnieść do wypowiedzi Speedera. Z większością jego punktów się zgadzam, chciałbym tylko je trochę uzupełnić.

Cytat: Der_SpeeDer
- na początku psioczyłbym na kompletny brak wstępnego zwiadu. Zazwyczaj wysyła się na samym początku jednego peona, żeby zwiedził okolicę i odkrył położenie bazy wroga. Później z twoim zwiadem też bywało nienajlepiej, przez co nie wiedziałeś, że masz wrogą bazę wręcz pod nosem.

Tropheus słusznie dodał, że ważne jest przede wszystkim, co robi wróg, a nie to, gdzie jest. Zwiadowcę trzeba w bazie wroga utrzymać jak najdłużej się da. Dzięki temu poznasz jego taktykę i przygotujesz na to kontrę.

Jesteś początkujący, więc nie spodziewam się, żebyś robił teraz niesamowite kontry, czy utrzymywał przez kilka minut zwiadowcę, ale już teraz warto zacząć próbować.

Cytat: Der_SpeeDer
- miło, że odparłeś rusha, ale dało się to zrobić z mniejszymi stratami. Można było od razu kazać przyblokować Lingi grupą SCV, żeby Marines pozabijali ich szybciej z bezpiecznego dystansu. Zamiast tego wysłałeś najpierw samych Marines i pozwoliłeś ich sobie wybić, a dopiero potem SCV.

Dokładnie. Ten punkt łączy się z tym, co Speeder powiedział wcześniej - zwiadem. Powinieneś jak najszybciej widzieć, co robi wróg. Rush nie powinien Cię wtedy zaskoczyć. Widząc nadciągające Zerglingi, możesz zablokować rampę 3-4 SCVkami podczas gdy Marines będą strzelać z bezpiecznego dystansu. W taki sposób Twoje jednostki są dużo silniejsze.

Jeśli grasz na mapie bez rampy, to sztuczka również działa, ale nie tak skutecznie. Trzeba wtedy większej ilości SCV. Ustaw je "w linii", żeby Zerglingi miały zepsuty pathfinding, przez co więcej czasu zajmie im dobiegnięcie do Marines. W tym czasie dostaną bardzo dużo obrażeń od Marines i będą znacznie osłabione.

Cytat: Der_SpeeDer
- nie zbudowałeś Comsat Station. Zaowocowało to brakiem detektorów w walce z Lurkerami.

Jeśli chodzi o detekcję, to staraj się ją ograniczyć głównie do Turretów/Science Vesseli. Comsat powinien być do tego celu używany w ostateczności, gdy wróg zagrał szybkie Lurkery np. z 2 Hatchy. Staraj się raczej używać "skanu" do sprawdzania wrogich baz.

Jeśli wróg gra normalnie, czyli Mutaliski->Lurkery, to powinieneś mieć Science Vessela "na czas". Jeśli wróg gra pierw Lurkery, to możesz okazjonalnie użyć "skanu". Szybkie Lurkery wymagają większej inwestycji ze strony wroga, jednak mogą mu przynieść szybki sukces. Im dalej w grę, tym bardziej poczuje on skutki ekonomiczne takiego zagrania. Dlatego w przypadku szybkich Lurkerów nie ma co się bawić w atakowanie wroga. 2-3 bunkry na przedpolu + 2-3 wieżyczki (do detekcji) powinny spokojnie odeprzeć każdy frontalny atak. On będzie do tyłu z ekonomią, więc powinieneś po prostu pozostać na swoim miejscu i wymakrować lepszą armię.

Cytat: Der_SpeeDer
- po zbudowaniu Factory NATYCHMIAST należy dobudować Machine Shop, ewentualnie drugie Factory i dopiero wtedy Machine Shop. Bez Machine Shop nie masz dostępu do Siege Tanków, które są jedną z ważniejszych jednostek w arsenale Terran. Nie masz też dostępu do ulepszeń, które pozwalają w pełni wykorzystać Vulture'y.

Zgadzam się. Poza tym grając Marines & Medics, Vultury są raczej nieprzydatne, więc robi się od razu Siege Tanki. No chyba, że to późne late game i Zerg przesadza z Ultraliskami i "cracklingami".

Cytat: Der_SpeeDer
- praktycznie w ogóle nie korzystałeś w tym meczu z Siege Tanków. Przecież bez nich armia Terran to żadna armia. Zamiast tego ładowałeś w oddziały Vulture'ów. No dobra, to faktycznie dobre jednostki, zwłaszcza przeciw tym o rozmiarze small (dostają 100% obrażeń), ale ich trzeba umieć używać. Ty nie umiesz. Nie potrafisz stosować Spider Mines, nie stosujesz też najbardziej podstawowych taktyk z Vulture'ami. Zamiast tego po prostu ślesz je naprzód, bez żadnej strategii.

Równocześnie zgadzam się z Tobą i Tropheusem.  ;) Z jednej strony, faktycznie są skuteczne taktyki opierające się na "M&M", które nie przewidują używania Siege Tanków. Jest to tzw. "SK Terran". Dlatego Tropheus ma rację.

Z drugiej strony, SK Terran to naprawdę zaawansowana taktyka wymagająca bezbłędnego makro i dobrego mikro. Krótko mówiąc - dla zaawansowanych. Dlatego, Gornada, na razie lepiej jednak rób te czołgi.  ;)

Cytat: Der_Speeder
- w trakcie gry twoja taktyka nie ewoluuje, że tak powiem. Wciąż robisz te oddziały piechoty (no dobra, piechota przeciw Zergom się sprawdza - ale oni potrzebują jakiegoś wsparcia) i Vulture'y. Siege Tanków, jak już mówiłem, nie stosowałeś praktycznie wcale, jak gdybyś był ślepy na możliwości owych jednostek. Zbudowałeś Physics Lab, ale w twoim Starporcie (dlaczego zbudowałeś tylko jeden?) nie powstał ani jeden Battlecruiser. O tym, że nie używałeś też żadnych specjali, nie wspomnę.

Racja. Dodam tylko, że Battlecruisery nie są w tym MU zbyt dobrym pomysłem (poza późnym late game przy ogromnej ilości surowców).

Cytat: Der_SpeeDer
- masz niezłe wydobycie, stale expujesz (i dbasz o ochronę nowo zakładanych baz), ale nie umiesz w ogóle inwestować. Pod koniec gry miałeś na koncie sumy pięciocyfrowe (ponad 25000 minerałów!). Tymczasem fabryki stały, nie budowałeś nowych Starportów ani Factory, nie dbałeś też o opracowywanie na bieżąco technologii.

Jest to bardzo ważny punkt. Co z tego, że będziesz miał bardzo dużo surowców, jeśli nic z tego nie wynika? Powinieneś mieć co najmniej kilka fabryk (mówię tu o wszystkich budynkach rekrutacyjnych, nie tylko Factory), które cały czas by rekrutowały jednostki. Krótko mówiąc - surowce powinny być "przekute" w armię i ulepszenia, bo inaczej inwestowanie w bazę nie ma sensu.

Cytat: Der_SpeeDer
- to, że nie umiesz używać komendy attack move, już wiemy

 :D

Cytat: Der_SpeeDer
- masz za wolny timing. Budowa Factory dopiero w osiemnastej minucie meczu. No i oczywiście na długo stało to Factory puste, bez Machine Shop. A kiedy go wreszcie zbudowałeś, zamiast najpierw opracować Siege Mode, marnujesz czas na Ion Thrusters (nie wspomnę o Spider Mines, bo to przydatne ulepszenie - ale tylko wtedy, gdy się chce i umie zrobić z tego użytek; a ty nie umiesz, jak już się rzekło, chcieć też ci się rzadko kiedy chciało).

To najważniejszy ze wszystkich punktów. Musisz oglądać replaye lepszych od siebie i "wyciągnąć" z tego jakąś taktykę. Albo spróbuj odnaleźć jakiś "strategy guide", wyczytaj na Liquipedii - cokolwiek.

Nie można grać całkowicie bez planu. Musisz mieć mniej więcej przećwiczone (najlepiej na pustej mapie) pierwsze kilka minut meczu, tzw. "opening". Dalej również powinieneś znać swój build-order na dość dobrym poziomie. Nie można grać spontanicznie na zasadzie: "podczas gry się coś wymyśli".

Poza tym trenowanie jakiegoś "strata" pomoże Ci rozwinąć mechanikę, szczególnie makro. To BARDZO ważne, jeśli chcesz grać lepiej.

Główną różnicą pomiędzy graczem na poziomie D, a C (na ICCup) jest to, że ten drugi ma znacznie lepsze makro. Nie ważne, jak ten pierwszy kombinuje i ile mądrych postów przeczytał na forum. Ten drugi zawsze po prostu zaleje go masą jednostek.


Cytat: Der_SpeeDer
- obrona twoich baz jest mało szczelna, co czyni je podatnymi na atak np. Mutaliskami. Ale to groźne jest raczej w multi.

Gdy trenuję jakąś strategię, zazwyczaj sprawdzam różne ustawienia budynków na pustej mapie. Mając zapamiętane najbardziej dogodne miejsca, unikam gaf w stylu budynków, które blokują przejście jednostkom, albo wieżyczek, które nie dosięgają wroga.

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem.  ;)
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Der_SpeeDer w Sierpnia 13, 2010, 09:58:13 pm
Tu wychodzi właśnie Twoja wiedza (lub jej brak) na temat rozgrywki SC:BW. Chciałem zauważyć, że Terran potrafi sobie rewelacyjnie radzić w TvZ bez Siege Tanków, ale tu potrzeba świetnego micro

Może nie zauważyłeś, ale takie spostrzeżenie też zawarłem (że samymi Vulturami można nakopać do dupy, i to solidnie, ale trzeba umieć, podczas gdy on nie umie w ogóle). Poza tym to, że MOŻNA sobie poradzić bez Siege Tanków, nie zmienia w żaden sposób faktu, że są jedną z ważniejszych jednostek, jakie mają do dyspozycji Terranie i jeden z atutów tej rasy.

Scout jest po to, żeby wiedzieć co przeciwnik robi, a nie gdzie jest (na mapie na 2 graczy nie scoutujesz Der_Speeder?)

Doprawdy, czepiasz się słówek. Nie użyłem słowa "robi", więc oczywiście chodzi tylko o samo położenie bazy (notabene - zakładanie expa pod nosem oponenta z poczynaniami gracza się bezpośrednio wiąże, ale co tam).

Timing można mieć dobry albo zły, na pewno nie za późny.

I znowu.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 13, 2010, 10:03:21 pm
I znowu robi się dyskusja (a jakże... offtop) i czepianie się słówek. W kolejnym temacie. Od tego jest priv, chłopaki.

Gornada, chcesz pograć 1/1?

Edit: Będę liczył posty waszej ambitnej dyskusji... 1... 2... 3...4...5...
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 10:05:55 pm
Nie, nie znowu. Po prostu, z quizu o fabule nikt by cię nie pobił, ale z samej rozgrywki wiesz mało. O fabule nic nie mówię, bo wiem tyle, że jest. Ty o rozgrywce też się nie wypowiadaj, bo też wiesz, że jest.
Siege Tanki nie są jedną z ważniejszych jednostek w armii Terrana, ale co do atutu, to masz rację. Najważniejsze jednostki w armii stanowią jej trzon. W TvZ są to mm, w TvP są to vulty, a w TvT to różnie, zależy od stylu gry twojego i przeciwnika (jak gra powietrze, to chyba nie będziesz cisnął na chama samych tanków).

A mówiąc o tym, że w TvZ nie trzeba używać tanków, miałem na myśli combo mm + vessele (czyli tak zwany SK Terran), a nie massówę vultów.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 13, 2010, 10:18:49 pm
W TvP vulty są trzonem armii?  ???

Powiedziałbym raczej, że Siege Tanki. Wielu graczy - np. Artosis - mówiło, że "TvP to tylko Tanki". W sumie mogę się z nimi zgodzić. Vulturami oczywiście też można wiele wskórać, ale czołgi to trzon armii. To one zadają obrażenia, podczas gdy Vultury mają "blokować" drogę, niszczyć tarcze, osłabiać Zealoty i rozstawiać miny. No i jeszcze pozostał harass.

Poza tym polecam zakończyć kłótnie dotyczące drobiazgów, jakichś przejęzyczeń, czy nieścisłości w wypowiedziach.  ::)
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 10:25:31 pm
Vulty stanowią o mobliności armii. Do tego miny, harras, blokada przed zetami itp. Sprinter, kiedy grał na mnie massówę tankami, robiąc tylko 12 vultów na harras, zazwyczaj przegrywał. Potem zaczął robić trochę więcej vultów, i już nie wystarczyło, że zrobię 1a2a3a gg no re.

Co do kłótni, to powiem tak. Jak mnie łapał za słówka, to fajnie. Teraz weszliśmy na teren, gdzie mam MEGA przewagę na SpeeDerem, więc ten już pisze, zamiast flame'ów, "czepiasz się".
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Sierpnia 13, 2010, 10:26:33 pm
Nie, no, przesadzasz. Tanki są jedną z najważniejszych jednostek u Terrana. Trzon armii nie stanowi często jeden rodzaj jednostek, tylko co najmniej dwa. W TvP masz i Vulty+Tanki jako podstawowy skład armii. Mech Terran na Zerga to masz Goliaty+Tanki.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Xel'Demon w Sierpnia 13, 2010, 10:29:21 pm
Myślę, że te dywagacje nad tym, jak można fajnie zagrać bez Siege Tank'ów, albo jak robić sk Terrana, należy odsunąć na bok. Temat dotyczy osoby, dla której te skróty są pewnie zupełnie obce, a już zastosowanie takich taktyk w grze przyprawia o ból głowy. Na razie musi dojść do odpowiedniej fazy, uzyskać doświadczenie i wyuczyć się automatycznych reakcji na pewne zagrania. Bo wpajając mu na start super zaawansowane techniki, spowoduje się tylko fakt, w którym nie będzie wiedział, co zrobić, jeżeli pojawi się sytuacja nie przewidziana w danej taktyce.

Fakt, da się bez Siege Tank'ów grać, ale dla osoby, której radzimy, ta jednostka jest wręcz do przeżycia potrzebna. Dopiero, gdy ogarnie zabawy z trybem Siege Mode, to może zacząć stosować wyższe taktyki. Czyli mniej więcej tyle, jak to Xeron stwierdził.

Co do samego potrzebującego, po części rozpoznaje w nim swoje własne początki. :) To "nic nie robienie" to wg. mnie takie przestoje, aby się rozejrzeć, rozluźnić, popatrzeć, jak ładnie się to wszystko buduje. To taki nawyk po kampanii/kilku rundach z komputerem. Dodam od siebie, że posiadania 1k minerałów dłużej niż minutę, jest uważane za nietakt w przypadku bodaj Terrana. Trzeba z nim trochę pograć, i tyle :P .

PS: Kiedy pisałem ten post, nie widziałem trzech ponad moim własnym. Także do nich się nie odnoszę.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 10:35:35 pm
Z tym nic nie robieniem, to bym sie nie rozpędzał. Koleś mial 89 APM :D.

EDIT. Z okazji, że dobiłem do 666 postów, pewnie długo nie napiszę :D. Ave Satan \m/ :P.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 13, 2010, 10:35:52 pm
Cytat: Tropheus
Vulty stanowią o mobliności armii. Do tego miny, harras, blokada przed zetami itp. Sprinter, kiedy grał na mnie massówe tankami, robiąc tylko 12 vultów na harras, zazwyczaj przegrywał. Potem zaczął robić trochę więcej vultów, i juz nie wystarczyło, że zrobię 1a2a3a gg no re.

To spróbuj z kimś wygrać samymi vultami (nie licząc cheesów).  ;)

Mówisz tutaj o skrajnościach. Nie można robić samych Siege Tanków albo samych Vulturów. Zawsze musi być kombinacja jednostek. Jednak spośród tych dwóch jednostek, trzonem armii są Siege Tanki. To one zadają większość obrażeń. Są drogie, wolno się produkują i przemieszczają, ale pełnią kluczową rolę podczas bitwy.

Vultury są tylko pomocą. Jak już mówiłem - służą do harassu, ściągania tarcz, osłabiania Zealotów, rozstawiania min. Szybko się przemieszczają, więc docierają od razu w formie posiłków. Ale to, że produkuje się ich więcej, nie czyni ich trzonem armii. Oczywiście, w każdej rozsądnie skonstruowanej armii, jest ok. 2 razy więcej Vulturów, niż czołgów (lub nawet więcej). Ale to jest spowodowane szybszą produkcją tych jednostek.

Maksymalnie upraszczając - cały gaz wydajemy na czołgi, a "nadwyżki" minerałów na Vultury.

Cytat: Devourer
Nie no przesadzasz. Tanki są jedną z najważniejszych jednostek u Terrana. Trzon armii nie stanowi często 1 rodzaj jednostek tylko co najmniej 2. W TvP masz i Vulty+Tanki jako podstawowy skład armii. Mech Terran na Zerga to masz Goliaty+Tanki.

Mogę się zgodzić, jednak czołgi są ważniejsze. Jeśli stracisz 12 Vulturów - szybko przyjadą nowe. Jak stracisz 6 czołgów, to może Cię to kosztować grę.

Cytat: Xel'Demon
Myślę, że te dywagacje nad tym, jak można fajnie zagrać bez Siege Tank'ów, albo jak robić sk Terrana, należy odsunąć na bok. Temat dotyczy osoby, dla której te skróty są pewnie zupełnie obce, a już zastosowanie takich taktyk w grze przyprawia o ból głowy. Na razie musi dojść do odpowiedniej fazy, uzyskać doświadczenie i wyuczyć się automatycznych reakcji na pewne zagrania. Bo wpajając mu an start super zaawansowane techniki, spowoduje się tylko fakt, w którym nie będzie wiedział, co zrobić, jeżeli pojawi się sytuacja nie przewidziana w danej taktyce.

Zgadzam się, ale dyskusja odbiegła trochę od pomagania Gornadzie (tak to się odmienia?). W sumie ten wątek poboczny nie jest zbyt ważny, ale warto go wyjaśnić.

Cytat: Xel'Demon
Fakt, da się bez Siege Tank'ów grać, ale dla osoby, której radzimy, ta jednostka jest wręcz do przeżycia potrzebna. Dopiero, gdy ogarnie zabawy z trybem Siege Mode, to może zacząć stosować wyższe taktyki. Czyli mniej więcej tyle, jak to Xeron stwierdził.

Dokładnie.  8)

BTW: Tro - masz 666 postów!  :D
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 13, 2010, 10:59:12 pm
Ja z tej kłótni zrozumiałem tyle, że stosujecie inne taktyki, a co gdzie i na kogo niestety nie  :'(.

Tanki z vultami na Protossa, a na Zerga co? Bo zawsze ma w cholerę Scourge i mutów. Chyba najlepiej mieć naziemne jednostki przeciwlotnicze, jak goliaty i mariny.

P.S. Poradzi mi ktoś z Battle.net?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 13, 2010, 11:02:00 pm
Zależy. Ostatnimi czasy Terranie coraz częściej grają jednostkami mechanicznymi (tanki, Goliathy, vulty) na Zerga. Jednak ja jestem "staroszkolnym" graczem. Najlepsza moim zdaniem jest kombinacja Marines, Medyczek, Science Vesseli oraz Siege Tanków. Okazjonalnie można dorzucić kilka Firebatów (przeciwko Zerglingom).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 13, 2010, 11:03:59 pm
Na muty najlepsze są Marines&Medics, z tym, że musisz mieć Stimpack i zasięg do Marines. Do tego potrzeba też odpowiedniego micro. Jest ono dość proste: używasz stima i całą grupką rinów targetujesz pojedynczego muta. Muty mają malutki dmg, więc im jest ich mniej, tym mniej szkód zrobią. Warto też postawić przy każdym wydobyciu 3-4 turrety.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 14, 2010, 01:00:38 pm
Co to jest micro i macro?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 14, 2010, 01:07:15 pm
Micro - kontrola jednostek. Na przykład: jeśli bronisz się przed Zergling rushem, to blokujesz drogę dla lingów SCVkami i odpowiednio manewrujesz Marines. To jest właśnie mikro.

Macro - kontrola bazy. Wydawanie surowców na fabryki, jednostki, ulepszenia.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Der_SpeeDer w Sierpnia 14, 2010, 07:24:12 pm
Siege Tanki nie są jedną z ważniejszych jednostek w armii Terrana, ale co do atutu, to masz rację.

Jak gdyby pijany z Papuasem gadał. Tu nie, tu jednak tak.

Najważniejsze jednostki w armii stanowią jej trzon.

I wszystko jasne. Problemem tutaj jest zagadnienie tzw. alternatywnych definicji.

A mówiąc o tym, że w TvZ nie trzeba używać tanków, miałem na myśli combo mm + vessele

O skuteczności piechoty w zwalczaniu Zerga też w swoich uwagach nadmieniłem. Zacznij ty wreszcie czytać, co ja właściwie piszę, zamiast zajmować się wyszukiwaniem potknięć.

Co do kłótni, to powiem tak. Jak mnie łapał za słówka, to fajnie. Teraz weszliśmy na teren, gdzie mam MEGA przewagę na SpeeDerem, więc ten już pisze, zamiast flame'ów, "czepiasz się".

Co do tej twojej "MEGA" przewagi, to bym polemizował. I nie, nikt cię w tamtym temacie nie łapał za słówka - miałeś w ramach dojrzałej dyskusji przytoczyć przyzwoite argumenty, i na ich poparcie dać solidne przykłady. A ty przytoczyłeś kilka śmiesznych wręcz sytuacji, poprzestałeś na tym (bo po co się wysilać, mam rozmówców gdzieś), po czym zacząłeś się oburzać, że inni ową śmieszność zauważyli.

Na muty najlepsze są Marines&Medics, z tym, że musisz mieć Stimpack i zasięg do Marines.

W zwykłej sytuacji tak. W kryzysowej większą rzeźnię wśród Mutali robią - w odpowiednio dużej ilości - fregaty Valkyrie.
Mnie w każdym razie w sytuacji, kiedy na moje siły wróg rzucił naraz ze cztery oddziały Mutów, niewiele pomogli Marines z Medicami, a nawet porozstawiane wieżyczki (posuwałem się naprzód z czołgami i SCV, i gdzie się dało, stawiałem Turrety, tak że kiedy oponent się zbliżał do Siege Tanków, musiał od razu uciekać przed ogniem wież). W analogicznej sytuacji, w innej grze, Valkyrie nie dały szans masie wrogich Mutali.




Ja z tej kłótni zrozumiałem tyle, że stosujecie inne taktyki, a co gdzie i na kogo niestety nie  :'(.

To akurat wymaga odrobiny dedukcji, a nie obeznania w slangu.

TvP - znaczy Terran przeciwko Protossowi
TvZ - znaczy Terran przeciwko Zergowi
TvT - znaczy Terran przeciwko Terranowi
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 14, 2010, 10:24:33 pm
SpeeDer, powiedz mi jedno: skąd możesz mieć wiedzę o rozgrywce SC, skoro sam mówiłeś, że nie lubisz grać w multi? Radzę ci przeczytać najpierw moje posty ze zrozumieniem, jak za trudno, to zapraszam na gg (w profilu), wtedy lepiej wytłumaczę, o co mi chodziło. Następna sprawa, Valkyrie. Tak, ale trzeba do tego mieć Armory. Grając samą piechotę z tankami i vesselami, nie stawia się Armory, bo to jest niepotrzebne. Irradiate też sobie świetnie radzi z mutami. Oczywiście, jeżeli gra się mecha vs Zerg, to Valkyrie są mile widziane, jeżeli nie chcesz ograniczać produkcji z factów tylko do golców. Co do twoich problemów z 4 oddziałami mutów, to cóż. Nie przeszkadzałeś Zergowi w ich produkcji, to potem się nie dziw, że muty cię miażdżą :D.

Resztę przemilczę, bo jak już mówiłem, nie wyszło mi z tamtymi argumentami za dobrze.
Atut i ważność to dwa zupełnie różne słowa.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 15, 2010, 03:20:32 pm
Zerg ma często pełno Scourge, więc na muty nie można Valkirii, bo Biczewniki lecą. Co stosować na Scourge?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 15, 2010, 03:28:05 pm
Zależy, co grasz.

Jeśli grasz M&M, Science Vessele i ew. Tanki, to wróg będzie miał kilka Scourgy, żeby "zdejmować" twoje Science Vessele. Nie ma na to szczególnej kontry. Trzeba po prostu wycofać Vessele i zabić Scourge piechotą.

Jeśli grasz mecha, to równie dobrze będziesz miał Goliathy do pomocy. Szczerze wątpię, żeby Zerg zdołał zadać straty jakąkolwiek ilością Scourgy, jeśli zostaną one ostrzelane przez Goliathy+Valkyrie.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 15, 2010, 03:59:16 pm
Dokładnie, do 3-4 Valkyrii nie dolecą Scourge, jeżeli nie będzie ich > 20.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 15, 2010, 08:46:32 pm
Tu mi nieźle poszło  :). Były jakieś błędy?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Barol w Sierpnia 15, 2010, 09:35:40 pm
Tak, rzeczywiście rozbudowa bazy była poprawna, lecz mogłeś budynki stawiać w lepszym miejscu. Przede wszystkim grałeś z kompem - Zergiem, postawiłeś mu gaz - znany wszem i wobec bug, Zerg z zastawionym gazem nie rozwija się dalej. Ponadto wykorzystałeś fakt, że komp atakuje Dronami - żywy gracz tak by nie zrobił. Spróbuj wygrać "normalnie", rozbudowując się i atakując, powinieneś dać radę bez użycia bugów w grze.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 15, 2010, 11:44:40 pm
Tropheus wrzucił swój rep (dwie strony wcześniej) i tam walczył z graczem, który też zaatakował peonami.
Próbowałem taką taktyką z Terranem, ale zanim dotarłem SCV, żeby zbudować na gazie, on miał już Marines...
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 15, 2010, 11:47:49 pm
Nie o to chodzi. Taka taktyka jest dobra w multiplayer. Jednak nie powinno się jej stosować na komputerowego Zerga. A to dlatego, że sztuczna inteligencja (jeśli można to nazwać inteligencją ;)) się wtedy "psuje" i komputer nie osiąga żadnych postępów w grze.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 15, 2010, 11:51:14 pm
tropheus wrzucił swój rep (dwie strony wcześniej) i tam walczył z graczem który też zaatakował peonami.

Grałem na kompa, zapomniałem, że zaatakuje peonami i cóż, potem musiałem biegać SCV. Swoją drogą, to dobry trening na utrzymywanie scouta w bazie przeciwnika i wykonywania builda :D.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 16, 2010, 04:03:29 pm
Na ICCup potrzeba jakiegoś mappacku, skąd go wziąć i gdzie wpakować?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 16, 2010, 04:18:00 pm
Wszystko jest opisane na stronie ICCup...  ::)
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 16, 2010, 04:36:48 pm
Tu już bez bugu z gazem ;D.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 16, 2010, 05:13:48 pm
Dobra, to może wypiszę wszelkie błędy, żebyś mógł je poprawić w przyszłości.  ;)

1. Popracuj nad rozdzielaniem robotników (splitem). Twój split nie był najlepszy. Niby nie jest to nic super ważnego, ale dobre rozesłanie robotników dałoby Ci 1-2 sekundy przewagi w buildzie (w porównaniu do tego, co grasz teraz).

2. Zawsze ustawiaj rally point ze swojego Command Center w początkowej fazie gry. A to dlatego, że wychodzące SCVki powinny od razu pędzić w stronę minerałów. W Twojej grze stoją one jakąś sekundę dopóki nie zostaną przydzielone. Rally point ustawiaj gdzieś w pobliżu minerałów, a potem przechwytuj SCVkę "w locie" i każ jej wydobywać.

3. W początkowej fazie gry, rób SCVki od razu, gdy masz na nie minerały. Nie powinno być przerw w ich tworzeniu (o ile twoja strategia nie zakłada inaczej). Zauważyłem, że zdarza Ci się "zagapić" i rozpocząć trening SCVki kilka sekund później, niż powinieneś.

4. Stosuj bardziej przemyślane build-ordery. Dwa pierwsze budynki postawiłeś w dobrej kolejności i czasie, jednak nie wiem, po co Ci drugi Supply Depot tak szybko (na limicie 12). Czas, w którym SCVka budowała drugi Supply Depot, mogłaby lepiej spożytkować zbierając minerały. Uważam, że dobry timing, żeby zrobić drugi depot, to moment, w którym skończą tworzyć się koszary. Oczywiście to może zależeć od konkretnego buildu, ale timing, który podałem, jest dość uniwersalny.
Mówiąc krótko - gdybyś zamienił kolejność drugich koszar i drugiego depota, to byłby bardzo dobry build.  ;)

5. Uważam, że dostawienie trzecich koszar było błędem. Oczywiście komputer od tego pada, ale żywy gracz niekoniecznie. O ile nie planujesz jakiegoś sunken breaka, to po zrobieniu kilku Marinsów masz 2 opcje:
a) zacząć wydobywać gaz i przejść w akademię (która umożliwi rekrutację medyczek, Firebatów, wynalezienie Stim Packów i zasięgu - wszystko to bardzo ważne w rozwoju armii),
b) zrobić drugie Command Center na ekspansji, co poskutkuje znacznym ulepszeniem ekonomii i pozwoli skoncentrować się na makro, krótko po Command Center powinieneś zacząć wydobywać gaz i stopniowo przejść w Academy.

6. Multitasking!!! Gdy zaatakowałeś wroga, przestałeś się opiekować swoją bazą. Zbytnio koncentrowałeś się na kontroli jednostek zapominając o tworzeniu nowych SCV, Marines, depotów oraz rozwijaniu technologii. Musisz wytrenować podzielność uwagi i umiejętność kontrolowania bazy i jednostek równocześnie.
Gdy jest kilka rzeczy do zrobienia, to zamiast zająć się nimi wszystkimi, koncentrujesz się na jednej, całkowicie zaniedbując pozostałe.

Pokonanie komputera nie uznałbym za wielki wyczyn. Szczególnie, że nadal używałeś nieczystych zagrań (atakowałeś Drony wroga, przez co SI szalała). Mimo wszystko, widać znaczne postępy w rozgrywce. Postaraj się poprawić błędy, które wymieniłem, a powinno być coraz lepiej. Za jakiś czas zamieść kolejnego replaya.  ;)

Obawiam się, że komputerowy przeciwnik może za niedługo być zbyt mało wymagający. Postaraj się odnaleźć jakiegoś Zerga mniej więcej na Twoim poziomie, żebyś mógł z nim ćwiczyć.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 16, 2010, 08:15:54 pm
Low skill Zerg. Ja się nadaję :D.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: DhanSoul w Sierpnia 17, 2010, 10:36:44 am
Witam, jestem tu nowy, ale mam nadzieje, że pomożecie :D. Ostatnio jakoś mnie naszło na SC, już wcześniej grałem oczywiście, ale mało, stąd moje błędy.
Gram tak od piątku po kilka godz, trochę z kumplem, trochę z kompem. Uprzedzę, że to moja pierwsza gra na najszybszej prędkości grania (dopiero dzisiaj zauważyłem, że na BN wszyscy tak grają), stąd momentami mój nieogar xD.
Prosiłbym o wskazanie błędów (i nie śmiejcie się!).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: sap w Sierpnia 17, 2010, 11:00:49 am
1. Nie wysyłaj SCV do jednego kryształka - staraj się rozesłać je w drodze do linii minerałów do osobnych kryształków. Jeśli to dla ciebie na razie za trudne, już lepiej będzie wysyłać je po jednym, niż wszystkie do jednego.

2. Ustawiaj punkt zbiórki bliżej minerałów, żeby nowe SCV były od razu bliżej. Musisz być po prostu szybszy, to ci przyjdzie z czasem, ci robotnicy nie powinni czekać, aż wydasz im rozkaz wydobywania.

3. Nie może istnieć taki SCV, który nic nie robi.

4. Generalnie stawianie Refinery przed Barracks nie ma sensu.

5. Absurdalne kolejkowanie jednostek - tego się w ogóle nie powinno robić, maksymalna dopuszczalna ilość jednostek w kolejce to dwie, z czym drugą dodajesz pod koniec robienia się pierwszej. Mało tego - w dwóch Barracks były po 4 jednostki, a w trzecim żadnej. Koszmar. To samo z Factory - jak chcesz robić dużo czołgów, to zrób więcej Factory - przynajmniej dwie.

6. Dobrze, że ulepszasz jednostki, ale powinieneś był wcześniej dostawić Science Facility i kontynuować.

7. Gdy masz przewagę, wybuduj nową bazę wydobywczą - jak najszybciej. Dzięki temu wybudujesz więcej fabryk i zalejesz wroga większą armią. Powinieneś był to zrobić najpóźniej przed piętnastą minutą, to już bardzo późno. Pod koniec twoje SCV jeździły ogromny dystans z minerałami do głównej bazy - jeśli tylko stać cię na Command Center, wybuduj je w miejscu na bazę - inaczej wydobycie mija się z celem.

8. Przeciw Zergom używaj Science Vesseli - inaczej Lurkery odeprą twój atak.

9. Atakowanie Queen's Nest to był kiepski pomysł - nie ma się co zastanawiać, niszcz to, co może ci zagrozić, czyli Sunken Colonies.

10. W czasie ataku w twojej bazie absolutnie nic się nie dzieje. Nie dorabiasz wojska, nie budujesz, nie dosyłasz posiłków. To najpoważniejszy błąd.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: DhanSoul w Sierpnia 17, 2010, 11:21:45 am
Pierwszy raz grałem w tym najszybszym trybie, momentami nie ogarniałem xd. Co do tego Queen's Nest to wiem, wiem, oglądałem po walce powtórkę i sam się śmiałem.
Muszę jeszcze poćwiczyć podzielność uwagi, momentami to tragedia jest.
Nie rozumiem tylko, czemu nie mogą być po 4 jednostki w kolejce xd.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: sap w Sierpnia 17, 2010, 11:25:42 am
Kolejka jednostek to strata czasu i surowców... surowce zostają zamrożone, a ty w tej chwili nie masz z nich żadnego pożytku. Jeśli masz nadwyżkę, której nie możesz zużyć produkując jednostki, SCV (zapomniałem - SCV w pierwszych minutach powinieneś produkować w miarę możliwości bez przerwy, ale bez kolejek! Pilnuj tego), budując potrzebne Depoty i odkrywając niezbędne ulepszenia, wówczas należy wybudować kolejną fabrykę. Najważniejsze jest tempo reprodukcji armii - silni gracze w późniejszych fazach gry mogą mieć około 20 budynków produkujących tylko wojsko, pracujących bez przerwy.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 17, 2010, 12:31:22 pm
No to wyobraź sobie 2 sytuacje:

1) masz 1 koszary i masz 4 jednostki w kolejce,
2) masz 3 koszary i po 1 jednostce w kolejce.

W której sytuacji jesteś na lepszej pozycji? Oczywiście, że w drugiej. Bo zakolejkowane jednostki NIC Ci nie dadzą. A jeśli każde koszary rekrutują po jednej jednostce, to armia będzie się szybko powiększać.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: DhanSoul w Sierpnia 17, 2010, 02:24:31 pm
Już rozumiem ;P.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 17, 2010, 08:09:10 pm
Ale jeśli mamy 2 koszary i od razu zakładamy, że chcemy zrobić armię Marines, to czemu nie dać od razu kolejki? Wtedy by nie trzeba było patrzeć i co chwilę dodawać, tylko samo by się produkowało.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: sap w Sierpnia 17, 2010, 08:29:34 pm
Kolejka oznacza zamrożenie surowców, które mógłbyś w tym czasie wykorzystać chociażby do budowy Supply Depot lub ulepszenia w Engineering Bay. Zresztą, jeśli grasz prawidłowo, nie masz dość surowców na zrobienie kolejki - a jeśli masz, to znaczy, że powinieneś w tym momencie mieć odpowiednio większą ilość Barracks. Skoro dobry gracz potrafi utrzymać ciągłą produkcję w 12 fabrykach bez kolejki większej niż dwie jednostki, każdego stać na wysiłek dopilnowania dwóch budynków. Ja wolę mieć surowce na rozbudowę, niż święty spokój z budową wojska.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 17, 2010, 09:12:12 pm
Ale jeśli mamy 2 koszary i od razu zakładamy, że chcemy zrobić armię Marines, to czemu nie dać od razu kolejki? Wtedy by nie trzeba było patrzeć i co chwilę dodawać, tylko samo by się produkowało.

To znaczy, że stać Cię na więcej koszar. A patrzenie co chwilę nie jest konieczne, z czasem będziesz mniej więcej wiedział, kiedy zakończy się robić Marine, więc od razu dodasz kolejnego :).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Sierpnia 17, 2010, 09:18:39 pm
Ale jeśli mamy 2 koszary i od razu zakładamy, że chcemy zrobić armię Marines, to czemu nie dać od razu kolejki? Wtedy by nie trzeba było patrzeć i co chwilę dodawać, tylko samo by się produkowało.

Wyobraź sobie, że masz stworzyć 30 Marines. Jeślibyś miał 3 koszary i korzystał z kolejkowania, toby Ci to zajęło całe wieki. Jeśli byś jednak miał 6 koszar i rekrutował po jednej jednostce, to byś zdobył armię 2 razy szybciej.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 19, 2010, 09:55:24 am
Przeszedłem kampanię ludzi i teraz gram w kampanię Zergów. Tylko mam problem w czwartej misji, gdzie Tassadar wzywał Kerrigan, by go zaatakowała. Jak atakuję Kerrigan, to cholerne Reavery mi ją zabijają, mógłbym zostawić ją w bazie, ale ma niezły czar Psionic Storm.
Co poradzicie? Jakie taktyki Zergów są dobre? Może armia Guardianów?


Der_SpeeDer: znów zaczynasz post, a tym samym zdanie, z małej litery, oraz popełniasz szereg drobniejszych błędów. I tak w kółko. Mogę cię prosić (jeszcze...) o większą dbałość w kreśleniu swoich wypowiedzi?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: ComboMaster w Sierpnia 19, 2010, 10:55:17 am
Kerrigan zostaw sobie w bazie i atakuj Mutaliskami i Zerglingami. Zerglingi na attack-move, a Mutaliskami mikruj, wykańczając najpierw Reavery.
http://www.youtube.com/watch?v=U4ipBj1sO3M&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=U4ipBj1sO3M&feature=related)
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: SirRaspberry w Sierpnia 19, 2010, 12:49:45 pm
Ja tę mapkę przechodzę muta only  ::). Bez sairów toss sobie może... :].
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Der_SpeeDer w Sierpnia 19, 2010, 03:25:22 pm
To nie jest czwarta misja, tylko szósta.

Skąd ci w ogóle przyszedł do głowy pomysł, że masz atakować Kerrigan - nie mam pojęcia. Normalnie rozgrywaj scenariusz, i tyle. Stwórz dwie nowe bazy (jedna zaraz na wschód, a druga na południowy zachód od twojej głównej bazy), a z ogromnymi przychodami będziesz mógł bez problemu wystawić armię, która zmiażdży Protossów.

Ja w tej misji poszedłem na całość - zrobiłem trzy oddziały Hydralisków, dwa Mutalisków i jeden Guardianów. Nie zapomniałem też o paru Overlordach.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 20, 2010, 11:18:36 pm
Po co Overlordy do tej misji? Przecież on nie ma żadnych niewidzialnych jednostek.

P.S. Mój drugi replay  ;).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Sierpnia 21, 2010, 12:29:24 am
Recenzja mała :).

Widzę, że nauczyłeś się rozdzielać SCV'ki na początku. Świetnie. Ale dalej coś Ci uwagę przykuwa innego, bo nie robisz SCV'ków przez cały czas, na początku. A początkowe SCV'ki są bardzo ważne.

Jeśli chcesz dotrzeć do wrogiej bazy scoutem (tutaj SCV), a nie znasz mapy, wyślij SCV na drugi koniec mapy. Np. jeśli jesteś po prawej stronie (lub też określaj to jak w zegarku, prawa strona tj. 3'), w mapach 1v1, 2v2 albo i 4v4, Start Location przeciwnika powinien być dokładnie po lewej stronie (tj. 9'). Zazwyczaj tak jest.

Dalej popełniasz karygodny błąd. Nie stawiasz więcej raxów/factory. Factory, samo w sobie postawiłeś chyba w dobrym momencie gry, aczkolwiek miałeś wtedy za mało Barracków (bo aż 2). Mniej Barracków = mniej Marines w krótszym czasie. Ah, i nie musisz robić tak dużo Medyków :P. Na samą ekipę (12) Marines - wystarczą 2-3 Medyki.

Ekspansję postawiłeś troszkę późno. W każdym Matchupie, tradycją już jest chyba, że przeciwko Zergowi expuje się znacznie szybciej, niż w grach przeciwko Terranom, czy też Protossom. Już czas, abyś chyba poznał buildy :P.
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 21, 2010, 10:24:49 am
Ile raxów powinno być do klasycznego openingu przeciw Zergom? A ile przeciw Tossom i Terranom?
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Sierpnia 21, 2010, 10:47:10 am
Zależy, co grasz. Jak grasz expa, to 1 rax, potem przechodzisz w więcej. Jak grasz timing rusha, to 2 raxy. Na tossa i terrka stawiasz jeden, żeby móc robić factory, bo mech vs. toss/terr >>> mm vs toss/terr. Aczkolwiek jest możliwość zagrania mm na tossa, ale trzeba go zaskoczyć. A jak źle wyscoutujesz tossa, on zrobi Reavera, to na niewiele się mm zdadzą (jeden dobry Scarab i nie masz W OGÓLE! armii).
Tytuł: Odp: Podstawy StarCrafta
Wiadomość wysłana przez: gornada w Sierpnia 23, 2010, 08:44:27 pm
Grałem dużo terrkami, przeszedłem kampanię. Kampanie Zergów przeszedłem ledwo co, jakoś nie idzie mi nimi.
Teraz zacząłem grać protkami. Możecie mi doradzić co do openingu i zestawu jednostek? Np. u Terran 12 Marines, 6 Mediców i 6 Firebatów jest wyjątkowo silne. A jakie oddziały robić u Protosów?


Der_SpeeDer: raz już prosiłem o te duże litery. Prośba została olana. Teraz więc będę zaznaczał to na czerwono, dopóki sam nie przestaniesz popełniać tego błędu.
Pomińmy na razie inne błędy, których też robisz sporo - od czegoś w końcu trzeba zacząć.


EDIT: Mój replay  :). Teraz to mi dobrze poszło. Nawet terkowi nie pozwoliłem się rozwinąć  ;).


Der_SpeeDer: double-posting jest zabroniony. Nie przestajesz mi podpadać... radzę wreszcie wziąć się za siebie, bo może być nieprzyjemnie. A póki co, doceń, że załączyłem od razu ten replay do poprzedniego posta, żeby wszystko było git.

Moja pierwsza bitwa w ICCup (oczywiście przegrana :() ale to był hardkor!!! [WoW.rep]

Trzeci replay to już moja wygrana ;] dziękuję wszystkim co się przyczynili do niej ;D [ICCup]