StarCraft Area Forum

StarCraft + Brood War => Strategie i taktyki => Wątek zaczęty przez: wrobl w Grudnia 10, 2008, 02:42:16 pm

Tytuł: Protoss
Wiadomość wysłana przez: wrobl w Grudnia 10, 2008, 02:42:16 pm
To skoro już mowa o zergach i terkach, to ja bym poprosił jakiegoś doświadczonego Protossa o przedstawienie jakichś najbardziej uniwersalnych buildów (bo), bo w tym jestem całkowicie ciemny. BTW to szkoda, że niektóre tematy ze starego forum nie zostały przeniesione, albo chociaż, że nie można sobie poczytać tamtego forum, bo było tam bardzoo duużo srategii do poczytania :(
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 10, 2008, 04:15:07 pm
Doświadczony toss? Nadaję się?

Trudno streścić wiele buildów - byłoby to mało dokładne i czasochlonne. Jak podasz konkretny MU, mapę, sytuacje etc. to z chęcią coś pomogę.

Też nie wiem, na jakim poziomie grasz. Np. nie będę ci podawał jakichś skomplikowanych buildów, jak powiedzmy dopiero zaczynasz.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Grudnia 10, 2008, 04:22:21 pm
Tych dokładnych schematów to akurat nie znam, ale np. na Zerga to najczęściej się idzie w Zealoty, Dragoony i High Templary ze Stormem. Możesz jeszcze zrobić sporą grupę Corsairów (tak z 8-10) i wybijać jego Overlordy (jeżeli nie ma wystarczajcej ochrony przeciwpowietrznej.
Na zaskoczenie wroga dobry jest Dark rush - robisz kilka Dark Templarów i idziesz na wroga, jeżeli nie ma detektorów to wygrałeś. Najlepszy jest na innego Protossa, bo dość późno pojawiają się observery, wtedy jedyną przeszkodą są Cannony (jeżeli ma ich mało, albo źle rozstawi to rush się uda). Na Zerga też nie jest zły, ale najpierw musisz wybić jego Overlordy Corsairami, oczywiście jeżeli nie ma paru Spore Colony. Na Terrana dośc ciezko stosować, bo poza Turretami zazwyczaj ma już Comsata, poza tym niewidzialnośc nie chroni przed minami, które zastawiaja Vulture.
Jeszcze jedna fajna sztuczka: w początkowej fazie gry gdy wysyłasz Proba zwiadowczego możesz wjechac za jego bazę i zacząc budować Cannony. Oczywiscie tak, żeby przeciwnik tego nie zauważył. Potem stawiasz działka stopniowo coraz bliżej, aż zaczną atakować jego probki czy budynki. Powinieneś już mieć dosc sporo Cannonów na odparcie jego wojsk.

Ja jakimś doświadczonym protossem nie jestem, ale niemniej parę razy wygrałem dzięki tym metodom co opisałem. Niech teraz wypowiedza sie ci bardziej doświadczeni.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 10, 2008, 05:43:38 pm
Przeczytaj całość pod 'Race specific guides' -> 'Protoss' http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=60601. Jeżeli nie czujesz się jeszcze na siłach dodatkowo 'General guides' -> 'Beginner' + 'Advanced'. Jak już przełkniesz to wszystko to będzie można dodatkowo wytłumaczyć i dać parę wskazówek na temat konkretnego buildu.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Grudnia 11, 2008, 05:48:39 pm
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=60601
A może coś po polsku? :P
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 11, 2008, 05:52:46 pm
http://www.youtube.com/watch?v=tHM565baUHU Nic innego po polsku nie widziałem...
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Grudnia 11, 2008, 11:08:49 pm
Ha, ha, ha... A może coś tak na serio? :)
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 11, 2008, 11:29:38 pm
Mi się zdarza oglądać coś po koreańsku, choć nie rozumiem nic poza nazwami jednostek. Jest jeszcze forum battlenet'u - na początek zawsze trochę tekstu do poczytania...
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Grudnia 12, 2008, 12:37:18 am
http://www.youtube.com/watch?v=tHM565baUHU Nic innego po polsku nie widziałem...

Taa... komentarz fachowy  ::). W sumie też sobie musze poszukać jakiś repów. Dzisiaj zagrałem sobie PvT i TvP, się czułem jakbym pierwszy raz na neta wszedł ;D . Wziąłem Terrana, żeby zobaczyć jak mi skontrują Vultury i Tanki. No i wpadły Zety i Goony. Przegrałem, bo on miał olbrzymią przewagę liczebną. Ciekawe co by było przy porównywalnych liczebnie armiach. Chyba jednak Terran by wygrał dzięki czołgom.
W drugiej grze gdzie grałem Tossem to przez większą część gry robiłem Zealoty i Dragoony. Jak załóżyłem expa zacząłem robić Carriery. Miałem już z 6 Carrierów, 1 Arbitra i kilkanaście Dragoonów. Zgodnie z przewidywaniem zaatakował mnie Goliatami i Tankami. Dragoony padły błyskawicznie od tych tanków, Goliaty wykończyły Carriery i było gg. I jak to kontrować ? Moze trzeba miec ze 2-3 Arbitry ze Stasic Field (tego akurat nie zdążyłem zrobić) i rzucać najpierw na Goliaty, w międzyczasie niszczyć tanki Carrierami, potem wycofać Carriery i zniszczyć Goliaty Dragoonami czy Zetami ?   
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 12, 2008, 11:26:52 am
Z twojego opisu wynika, że twoje makro leżało i kwiczało.

Oczywiście, że rozstawiona armia Terrana >>> armia Protossa. Ale kolejną oczywistością jest to, że Protoss powinien unikać atakowania prosto na linię tanków oraz powinien zawsze trzymać się co najmniej 10 punktów populacji powyżej Terrana.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Grudnia 12, 2008, 12:20:52 pm
Nie, no expa miałem założonego. Jak robiłem Carriery to już miałem dość duże wpływy. Jeszcze jakieś 5 minut i bym już miał cały oddział Carrów, ze 2 Arbitry i recall. Potem 1 Arbitra miałem wysłać do bazy, przywołac armię, zrobić spustoszenie i drugim Arbitrem odesłać spowrotem. W sumie do przewidzenia też było, że pojawią się Goliaty, ale sądziłem, że Cary dadzą radę. Dragoony miały pomóc, ale co salwa tanków to było tylko słychać tididit, tididit, tididit...
Z drugiej strony jak próbowałem grać Terranem to ten początek ciężki jest bo : czołg w trybie normalnym przegrywa wyraźnie z Dragoonem, ciężko rozłożyć jak są zety a Vultury są mało odporne. Może jakieś Firebaty na poczatek by się przydały.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 12, 2008, 12:40:46 pm
Oj nie nie nie. Wszystko tylko nie firebaty. Wystarczy trochę mikro i po zabawie. A w momencie, w którym masz Carriery powinieneś mieć co najmniej 3-4 bazy (chyba, że grasz baaardzo szybkie Carriery).
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 12, 2008, 12:45:22 pm
Po założeniu expa masz factory, 1-2 z nich produkują tanki. A Twoim głównym zadaniem jest "srać rowerami i mińmi", przecież "miny są wkurwiające; no jak tu przez to przejść, żeby się nie roz*******ć". Jak Protoss atakuje (oczywiście widzisz to wcześniej, bo dobrze robisz zwiad) rozstawiasz SiegeTanki stawiasz miny w ich zasięgu. Wtedy Protoss zbiera te miny kilkoma zetami. Wykorzystujesz zasięg vulturów, strzelają w zety (zdejmujesz im tarczę), ale nie możesz dać im podejść do rowerów bo oberwą od splash damage... wykorzystujesz ich szybkośc, wycofujesz i przytulasz do tanków. Teraz dajesz tankom rozkaz atakowania goonów po kolei (Shift + click). Powinieneś wyjść ze stratą minimalnej ilości tanków (vultury możesz wszystkie tracić, odbudują się), choć dobry Protoss używa paru sztuczek... A co się dzieje, gdy jest przewaga goonów? Wtedy zety wykończysz szybko i przytulasz vultury do goonów, pozwalasz raz zaatakować, żeby zdjąć tarczę, a potem stawiasz tuż przed nimi miny, jak najwięcej... jedna mina to dodatkowe 2 strzały goona, więc jak w sekundę postawisz 30 min., a z tyłu będę napierać SiegeTanki, to Protoss wycofa wojo...
Generalnie u Terranów liczy się głównie micro, gracze pr0 często używają wszystkich 10 HotKeyów do bindowania factory, a calutkie wojsko obsługują myszą (lewa ręką wciskają strzałki). Miny mają niesamowity potencjał, kiedy "pięć zetów bierze minę na klatę nie boją się", to tracą około 600 HP od miny która nic nie kosztuje!

Cytuj
Nie zgadzam się. U Terrana decydującym czynnikiem jest na pewno mechanika, czyli makro, wykonywanie buildów i mikro. Nieco mniej liczy się właściwa taktyka czy strategia.

Jeżeli nie zgadzasz się tylko w tej kwestii to mnie podbudowałeś:D Tak czy siak moim zdaniem u Terranów trzeba często przełączać się pomiędzy "makro mode" a "mikro mode".
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 12, 2008, 01:18:33 pm
Generalnie u Terranów liczy się głównie micro

Nie zgadzam się. U Terrana decydującym czynnikiem jest na pewno mechanika, czyli makro, wykonywanie buildów i mikro. Nieco mniej liczy się właściwa taktyka czy strategia.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: HiDie w Grudnia 12, 2008, 03:01:03 pm
Nienawidzę, jak ludzie co nie grają Terranami jako main rasą cwaniakują dużo. W TvP  Macro ważniejsze jest od micro kilkakrotnie.

Co do Carrierów. Ludzie myślą, że jak Carrierów narobią z 6+ to już gg itp. Dobrym podejściem jest zniszczenie pusha Terrana, jeżeli taki istnieje przed twoją bazą. Osłabi go to bardzo. Wtedy można lecieć i ewentualnie męczyć expy. Ale najbardziej denerwującym combo by było wymęczenie Tanków Carrierami, a potem gdy Terran się na Goliathy przerzuca Dragoonami uderzyć.

Poza tym dobrym pomysłem w mid-game jest mieć ekipę do niszczenia min - z 5 goonów + obs. Bo jeżeli Terran zastawi trapa pod twoim mainem to wszelakie posiłki pójdą z dymem.

To takie przemyślenia. Co do harrasu to bym polecał przyjąć jako główny cel rafinerie. Bez gazu tylko Vultury narobić można. A Goony >> Vultury.

ps. Co to są "rowery" ?
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 12, 2008, 03:19:51 pm
W tej kwestii przyznam HiDie rację. Jednak mimo wszystko micro na wyższych rankach jest niemal równie ważne w TvP co makro. Uwierz mi - przeprowadzenie pusha na dobrego Protossa jest straszliwie trudne. Aczkolwiek na poziomie D, ew. C makro jest decydującym czynnikiem. Co do Carrierów: gdy Protoss nie sharrasował Terrana dostatecznie (czyt. Terran nie uległ żadnym obrażeniom ekonomicznym) + Terran ma dobre upgrady, to Carriery będą padać jak muchy. Jeśli na przykład zagrałem szybkiego Reaver dropa, zadałeś spore obrażenia Terranowi, to wtedy graj Carriery. Gdy gra idzie dość spokojnie i jest zorientowana na makro, graj Arbitry.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 12, 2008, 05:28:55 pm
Dokładnie. W PvT Arbiter >>> Carrier. Kiedyś, jak Terran robił dość późno Armory, to Cariry dawały wina. Teraz wszyscy grają Flashbuilda, który zakłada bardzo szybkie Armory, a co za tym idzie, Terran z dobrym macro nawali 20 golców, zanim Ty zrobisz 6 Carirów.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Grudnia 12, 2008, 06:14:01 pm
Zauważyłem wczoraj, że te Goliaty zmiatają chyba 1 salwą Carriera. Z drugiej strony jak zrobi też dużą ilośc Tanków to niewiele jednostek zdąży podejść. Rzeczywiście zostaje chyba tylko Stasic field, zeby walczyć mniejszą ilością wojska.
No, ale takie wczoraj grałem tak w sumie eksperymentalnie, a to z reguły nie wpływa korzystnie na wynik. Zresztą, aby wygrywać  musiałbym wyćwiczyć bardziej build. Często mam dylematy (grając protossem czy Terranem) typu najpierw factory czy Academy, zakładać już druga bazę czy jeszcze nie, czy budować już starport czy lepiej kolejną factory.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 12, 2008, 06:41:52 pm
Jak jest dużo tanków, to chyba logiczne jest, że toss musi robić dużo zetów, nie?
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 12, 2008, 06:48:43 pm
Z tym FlashBuildem nie chodzi o "szybkie pompowanie goliatów",a o gotowe +2 weapons nawet przy 2-base-carriers. Protossa nie zabija sama armia, ale upgrady...
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 12, 2008, 06:51:54 pm
A czy ja napisałem, że we Flashbuildzie chodzi o granie golców? Nie. Napisałem, że Armory jest bardzo szybko i w razie czego, można zrobić golce. Czytaj i myśl, a nie tylko czytaj.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 12, 2008, 07:53:53 pm
Mimo wszystko większość gra nie tyle Flash build co standardowy build Terrana z nieco późniejszym armory. Problemem kogoś, kto gra Carriery nie są same upgrady czy jakiś specjalny build. To po prostu fakt, że dzisiaj Terranie makrują na takim poziomie, że jak terr gra 1 Factory w expa i nie zostanie szczególnie uszkodzony ew. harrasem, to jego eko będzie wymiatać. Zauważ pewien mały szczegół. Gdy pro Protossi (hehe) grają na pro Terranów i toss zamierza zagrać Arbitry, zazwyczaj gra dość pasywnie - mało harrasu, defensywna gra armią. Gdy jednak zamierza pójść w Carriery, gra bardzo agresywnie, stosuje wiele timing attacków, harrasuje oponenta. Jakieś wnioski?
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 12, 2008, 08:42:32 pm
Ja mam wniosek, jeżeli gra arbitry, to potrzebuje dużo czasu, zanim naładuje się im energia, a arbitry nie nadają się na małe grupki jednostek (za drogie na to); lepiej dać Terrkowi wyjść z bazy i recallnąć w factorie. Carriery są dobre vs. mała liczba jednostek, dlatego nawet jeżeli nie specjalnie się opłaca atak Protos próbuje utrzymać jak najniższą liczbę jednostek Terrana... żeby móc zadziałać Carrierami...
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 12, 2008, 09:28:49 pm
O ile nie grasz jakiegoś szalonego buildu w stylu Arbiter przed Observerami, to jakakolwiek próba recalla na dobrego Terrana skończy się... Zresztą sam sprawdź. :)

A tak poza tym jest dokładnie odwrotnie niż mówisz. Arbitry są, gdy Terran robi baaardzo dużo jednostek. Carriery są na osłabionego terra, który nie jest w stanie wymakrować za dużo/zbyt dobrze zupgradowanych Goliathów. Jak nie wierzysz, możesz ze mną zagrać, to cię o tym przekonam. ;]
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 13, 2008, 10:11:32 am
Rafikozor, lepiej wymrozić część tanków terra niż robić Recall'a do maina. Ostatni Recall jaki widziałem, to był w grze Draco vs Tarson na WCG Polska 2008 na Othello (wcześniej długo, długo nic). Ogólnie to dobry Terran wybroni Recalla, ale jak mu wymorzisz połowe tanków, to masz drogę do jego maina otwartą.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Mateusz w Grudnia 18, 2008, 10:56:20 am
Ja mam wniosek, jeżeli gra arbitry, to potrzebuje dużo czasu, zanim naładuje się im energia, a arbitry nie nadają się na małe grupki jednostek (za drogie na to); lepiej dać Terrkowi wyjść z bazy i recallnąć w factorie.

Bla, bla ,bla... Mając te 2-4 Arbitery, można -tak jak zauważył tropheus- walnąć statis'a w jednostki terrka(szczególnie gdy ma blisko siebie rozłożone tanki...). Recall może na dobicie.

Zresztą zobacz repka XeroN vs iiN.Neo. Tam XeroN pokazał ile można zrobić z Arbiterami~~

Ostatni Recall jaki widziałem, to był w grze Draco vs Tarson na WCG Polska 2008 na Othello (wcześniej długo, długo nic).
Ojj... Dam Ci repka z moim recall'em, i to gralem z tydzień temu :P. No chyba że chodzi Ci o tych gosu player'ów ^^'.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 18, 2008, 01:26:13 pm
Tak, chodz mi o gosu recalle :P. Niedawno ja zrobiłem recalla do maina Dawki. Ale jak już wcześniej zauważyłem: dobry Terran wybroni recalla i masz potem cienko. Niestety, gramy teraz z Dawką taki żal.zsrr, że potem jeszcze z 10 min graliśmy :P.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 18, 2008, 01:49:06 pm
Cóż przyznam, że gosu recall widuję tylko na niektórych mapach, gdzie Protoss i tak jest faworyzowany ze względu na ukształtowanie mapy.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 18, 2008, 02:03:45 pm
Teraz wszystkie nowe mapy, począwszy od BS, są maksymalnie zbalansowane. Jeśli chodzi ci o Longinusa, to już od dawna nie jest używana przez gosu (czyt. Koreańczyków).
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 19, 2008, 12:38:51 pm
Po obejrzeniu tego meczu http://pl.youtube.com/watch?v=loV74xJriY0 chciało mi się płakać. Czy mass muta+ling bez gotowych corsairów zawsze musi się tak skończyć?
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 19, 2008, 01:24:46 pm
Chodzi Ci o miazge Zerga? Nie oglądałem filmiku, ale jeśli tak to można zrobic 2 Archony i robić zety/ht i powinno się wybronić. Wszystko zależy też od skilla obu graczy oraz od ich mechaniki. Jak obejrze to powiem coś więcej.


EDIT. O w mordę. Ale mass ling. Ile tam było hatchy? 10? Świetne macro miał Zerg, cały czas dosyłał lingi. Toss nie wiedział co się działo :P. Najpierw świetna gra mutami. Potem atak w kilka miejsc Guardianami. A na koniec mass ling z 10 hatchy. Zerg jest imba :P.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 19, 2008, 01:56:48 pm
Po obejrzeniu tego meczu http://pl.youtube.com/watch?v=loV74xJriY0 chciało mi się płakać. Czy mass muta+ling bez gotowych corsairów zawsze musi się tak skończyć?

Obejrzałem grę. Nic specjalnego. Obydwaj mieli porównywalną mechanikę, jednak Zerg miał ciekawy i zaskakujący gameplan. Prawdopodobnie toss nie był przygotowany na taką strategię i nieco improwizował, gdy Zerg wszystko wyćwiczył na treningu.
Podsumowując - nie jest to żadna "rewolucja" czy pewny build na Protossa. Gdyby uznał on, że potrzebne są mu Corsairy, to dostawiłby drugi Stargate, zrobił +1 do ataku dla jednostek latających i by nie było problemu. Zadecydował jednak, że standardowa armia naziemna lepiej podziała, jednak zaskoczyło go b. dobre muta micro Zerga.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Grudnia 19, 2008, 02:58:37 pm


EDIT. O w mordę. Ale mass ling. Ile tam było hatchy? 10? Świetne macro miał Zerg, cały czas dosyłał lingi. Toss nie wiedział co się działo :P. Najpierw świetna gra mutami. Potem atak w kilka miejsc Guardianami. A na koniec mass ling z 10 hatchy. Zerg jest imba :P.

Oj już przestań z tymi Guardianami, przecież to nieopłacalne jednostki  :P.
Z tą Imbą to zależy od tego kim się gra, jak gra się Protossem to Zerg jest Imba, a jak Zergiem to Protoss jest imba ;).
Swoją droga to na Iccupie jak gram Protossem to prawie cały czas atakuje mnie mass hydra. Właściwie ciężko sie przed tym obronić, szczególnie jak nie zdąże zrobić HT. Próbuję grać to samo przy odwrotnej grze (ZvP), ale jeszcze ani razu mi nie wyszło. 
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 19, 2008, 03:22:39 pm
Cytuj
jak gra się Protossem to Zerg jest Imba, a jak Zergiem to Protoss jest imba ;)

Hehe fakt. :D

Guardiany były w tej grze jak najbardziej trafnym wyborem ze względu na to, że Protoss był nieźle osłabiony, a i tak Zerg miał sporo mutek i ukończony Hive.

Co do mass hydra - to wszystko zależy, czy grasz tzw. hydra break, czy mass hydra, czy hydra push. To oczywiście "fachowe" określenia i wszystko wydaje się jednym i tym samym, ale uwierz mi - nie jest. :)

Hydra break - all-in: gdy ten atak nie poskutkuje, najczęściej Protoss ma ogroooomną przewagę. Jednak break jest bardzo potężnym atakiem i nieprzygotowany Protoss nie może nic na niego poradzić.

Mass hydra - zazwyczaj początkowe minuty gry polegają na ulepszaniu ekonomii (nawet do 5-6 hatchy) i wtedy z takimi finansami możesz sobie pozwolić na ogromną ilość Hydralisków. Co prawda nie będziesz miał jakiegoś super timingu, ale build jest bezpieczny i pozwala na ogromne makro. Bez problemów można kontynuować tech do lurków, dropów, czy czego tam sobie jeszcze nie życzysz. :D

Hydra push - ma sporo cech zarówno mass hydra jak i hydra breaka: atak jest dość szybki i dość mocny (aczkolwiek nie aż tak, jak hydra break). Jego wielką zaletą jest to, że nie stawia cię w beznadziejnej pozycji ekonomicznej w razie nieudanego ataku. Wręcz przeciwnie - można dalej kontynuować tech, expowanie i regularną grę.

Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 19, 2008, 03:32:43 pm
Skoro uważasz, że Protoss źle dobrał jednostki to okey... ale to oni są pr0, na pewno nie dobierają jednostek nie zważając na build przeciwnika. A jakby dobudować Corsairy+air weapons zamiast goonów i Reavery+DT+Archon zamiast cannonów pod swarmem... kto wie, czy Calm(ten Zerg) nie zbudowałby HydraDen.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Grudnia 19, 2008, 03:49:24 pm
A gdzie powiedziałem, że Protoss źle dobrał jednostki? Powiedziałem, że Protoss UZNAŁ, że nie potrzebuje Corsairów. I w razie, gdyby Protoss tak zrobił, to Zerg NA PEWNO zagrałby inaczej. W czym więc problem?
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Grudnia 19, 2008, 04:09:46 pm
Chodzi o to, że ktoś może użyć podobnego buildu przeciwko mnie np. Najchętniej zobaczyłbym VOD, w którym Protoss niszczy Zerga na tej samej mapie. Oczywiście grając podobny build 4 hatch mass muta....
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Grudnia 19, 2008, 06:31:22 pm


EDIT. O w mordę. Ale mass ling. Ile tam było hatchy? 10? Świetne macro miał Zerg, cały czas dosyłał lingi. Toss nie wiedział co się działo :P. Najpierw świetna gra mutami. Potem atak w kilka miejsc Guardianami. A na koniec mass ling z 10 hatchy. Zerg jest imba :P.

Oj już przestań z tymi Guardianami, przecież to nieopłacalne jednostki  :P.
Z tą Imbą to zależy od tego kim się gra, jak gra się Protossem to Zerg jest Imba, a jak Zergiem to Protoss jest imba ;).
Swoją droga to na Iccupie jak gram Protossem to prawie cały czas atakuje mnie mass hydra. Właściwie ciężko sie przed tym obronić, szczególnie jak nie zdąże zrobić HT. Próbuję grać to samo przy odwrotnej grze (ZvP), ale jeszcze ani razu mi nie wyszło.

Po pierwsze, to nie mówię, że Guardiany to nie opłacalne jednostki, tylko że trzeba wiedzieć, kiedy można ich użyć. Jak mówił Xeron, Guardiany to akurat dobra rzecz po takim pociśnięciu tossa.
Co do drugiego, to jak pamiętasz nasz micro tour, trzeba mieć odpowiednie micro, żeby wykorzystać potencjał mass hydra.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Stycznia 25, 2009, 05:04:25 am
Ostatnio głównie ćwiczę grę Protossem. Zergiem już się trochę znudziło, więc trzeba choć trochę opanować inną rasę. Protoss jest wg mnie ciekawszy niż Terran, ma świetny potencjał umiejętności specjalnych typu Psionic Storm, Mind Control, Recall, Stasic Field i wiele innych. Zresztą ludzie są chyba w każdym RTSie, a Protossi tylko w jednym ;). Po tęgich batach wreszcie zaczyna się gra trochę zazębiać, ale wciąż są pewne problemy.
PvZ - tutaj wiadomo, największym problemem jest masa. Najczęściej jest to albo atak lingów i mutalisków, albo zmasowany atak Hydralisków. Przy ostatnim buildzie Zerg często przechodzi w Lurkery, a potem w Ultraliski i Zerglingi. Z tego co widziałem (z perspektywy Zerga) to Protoss najczęściej na Zerga buduje najpierw Forge, obunkrowuje się Cannonami, potem stawia wszystkie potrzebne mu budynki i rozwija ekonomię, a na końcu kilkanaście Gatewayów i potem tworzy wielka armię: Zet/Gonn/HT. Build z 2 Gatewayami jest rzadziej spotykany. Nie wiem jaki jest dokładny build Protossa na Zerga, bo często przy buidzie pierwszym za późno tworzę armię i atak następuje wcześniej, albo Zerg siada pod moją bazą opanowując coraz to nowe expy.
Co do armii to myślę. że dobrze jest dołożyć ze 2-3 Reavery, nie tylko na Dropa, ale do głównego ataku. Dzisiaj tak wygrałem, miałem dość dużo Zetów i Dragoonów, a 2 robaczki poczyniły większość zniszczeń.
PvT - na początku Protoss ma pewną przewagę dopóki Terran nie dojdzie do mecha. Jak się źle zastawi to do zwycięstwa wystarczą nawet same Zety, jak pojawiają się Vultury to trzeba już mieć Dragoony. Przy dobrym zastawieniu bazy przez Terrna trzeba od razu iść jak najszybciej w goony (z reguły jednak większość Terran źle się zastawia przynajmniej na poziomie D,D-). Problem jest często w  zaawansowanej część gry, jak Terran ma sporą armię Tanków i  Vultów i uda mu się je dobrze ustawić, obminować i wybudowć kilka Turretów. Ciężko wtedy to zniszczyć, część Zetów pada od tanków a reszta od min, Dragoony też szybko padają od tanków. Shuttla też ciężko puścić, jak tyle Turretów stoi. Może trzeba szybciej techować do Arbitrów i Stasis Cell? Ciężko powiedzieć. Kilka razy zamiast samych Zetów próbowałem tych klonów z Hallucination, ale to chyba raczej nie jest opłacalne (zresztą nigdy na repie tego nie widziałem). Klony mają chyba 2 x mniejszą odporność i nie zadają żadnych obrażeń, ale w sumie chodzi o to aby czołgi same się rozwaliły, czy wykorzystać miny do niszczenia swoich jednostek.
PvP - w sumie wygrałem najwięcej razy, ale wszystkie przez Dark rush. Ostatnio zacząłem stosować Reavery, co  jest niezłym wzmocnieniem armii. Z początku było mi szkoda na nie kasy, a w sumie są bardzo opłacalne na Zerga i Protossa (na Terrana chyba już mniej, Tanki są od nich lepsze, nie licząc dropów). Wprawdzie Reaver 200m 100g, 5 Scarabów 75m, Shuttle 200m, ale osłabienie i wkur**nie przeciwnika bezcenne ;D. Trzeba tylko dopracować macro, bo przeciwnik na ogół ma więcej jednostek.

Negro: Ogonki! Pisz wolniej bo robisz masę literówek i błędów. Inna sprawa - zniszczeń się NIE zadaje, a czyni. Zadawać można obrażenia.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Stycznia 25, 2009, 10:15:32 am
W PvZ od Reaverów, to chyba dużo lepsze są HT i dobre stormy. Na ultralinga rób Archony.
W PvT, to z tego, co wyczytałem, to na początku robisz same zety. I ja się pytam po co? Jakby przeciwnik grał 2 fact vulty, to by cię zmiótł elegancko. Lepiej techować do goonów, nie robiąc zetów. Na pusha terrka robisz, w zależności od stosunku vultów do tanków, więcej zetów (jak ma dużo tanków) lub więcej goonów (jak ma vultów 3x więcej niż tanków).
W PvP sprawa wygląda o tyle ciekawie, że jest to [cenzura] mu, który mnie denerwuje, jak tylko może :P. Tu jest bardzo wiele rozwiązań, zagrań, buildów. Ogólnie, jak w każdym mirrorze, musisz przemacrować przeciwnika i mieć od niego lepsze upy.

EDIT. Ja mam zamiar dalej pisać "rivów".
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Euronymous w Stycznia 25, 2009, 11:16:27 am
PvP to match-up [cenzura] - jak go wygrywam, to dlatego, że wygrałem pierwsze mind-game (odpowiednia kontra na build oponenta), a potem wymakrowałem sobie zwycięstwo. Ogólny build zależy od mapy.

Co do PvT mam mieszane uczucia. Wszystko zależy od... dnia i humoru. Raz potrafię zagrać naprawdę, naprawdę dobrze (vide moje gry na początku sezonu ICCup), a raz potrafię zagrać jak ostatni lamus (moje "wybryki" w turnieju). Poza tym zdaje się, że jak nie mam game-planu to nic nie idzie (właśnie jak w grach turniejowych), poza tym trzeba dość regularnie trenować, by móc grać na poziomie. ;] Bardzo ważny jest imho dobry build w zależności od pozycji na mapie, poczynań wroga, itp.

PvZ to mój "najulubieńszy" MU ever. Kocham to po prostu. ^^ Wbrew opinii wielu, FE nie jest dla mnie jedynym rozwiązaniem. Ba - 2 Gate i 1 Gate tech na mapach pokroju Pythona są dobrą alternatywą! Rozumiem, że np. na Wuthering FE jest jedynym rozwiązaniem, ale najpopularniejszą mapą jest Python, więc... Tak czy inaczej, im mniejsze eko posiadasz (małe eko = grasz 2 Gate lub 1 Gate Tech), tym bardziej liczą się małe timingi i mikro. Dlatego build musisz dopasować w zależności, czy chcesz grać "prosto z mostu" makro czy wykorzystać błąd przeciwnika (bo każdy takie popełnia :P), by zdobyć przewagę i wtedy go wymakrować.

Poza tym, jak ktoś się dopiero uczy, to polecam ściągnąć jakiś build od pro/gosu (np. Nonego) i trenować ten build w kółko (najpierw na kompie, potem na ICCup). Jak już osiągniesz dobry poziom gry takimi "powielonymi" buildami, możesz spokojnie zacząć grać swoim stylem. Potem nawet możesz grać a la Draco, czyli scout po Pylonie i ultrabezpieczna gra - wykorzystujesz swoje lepsze makro, by solidnie, krok po kroku wygrać grę.

EDIT: chcę tylko powiedzieć, że cenzura już była. Nie rozumiem, o co ci Negro chodzi. ;P
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Devourer w Stycznia 25, 2009, 12:24:08 pm
Mnie to PvP wydaje się najciekawsze z tych "bratobójczych" match-upów. ZvZ to schematyczna muto-lingowa 5-10 minutówka, a TvT to długa walka pozycyjna. PvP wydaje się z tego najbardziej normalne. Z Zergiem też zauważyłem, że chyba lepiej mi idzie te 2 Gate niż ten Forge z Cannonami. Chociaż w sumie często przypadkowo od tego zaczynałem, bo niektórzy zmieniają rasę tuż przed rozpoczęciem pojedynku, co nie zawsze się zauważa. W każdym razie wczoraj 2 razy wygrałem (na Pythonie) zaczynając właśnie od 2 Gate'ów.
Co do gry dobrej i złej to różnie z tym wychodzi. W sumie najgorzej to lamię jak gram za długo do późnej nocy i chcę się odkuć po serii kilku porażek. Człowiek się robi coraz bardziej zmęczony i wkur**ony ciągłymi porażkami i w efekcie gra coraz gorzej. W końcu albo udaje się wygrać, albo zmęczenie bierze górę i można iść spać.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Gantar w Kwietnia 07, 2009, 01:07:48 pm
Mam pytanie. Co możecie mi powiedzieć o Corsairach w PvT? Tzn. wiem jak i po co się używa, ale chciałbym wiedzieć na ile jest to dobry build. Kiedyś był zdaje się używany znacznie częściej. Sam zasada mi się bardzo spodobała, grałem coś takiego dwa razy. Raz wtłukłem kumplowi (ale dużo słabszemu) a raz dostałem na ICC bo miałem kilka corców ale jeszcze nie mieli wystarczającej energii kiedy Terran łaskawie raczył się ruszyć ~~
Czy taki build ma przy dzisiejszych sposobach grania sens? Kiedy zacząć iść w corsairy? I czy stosować jakiś konkretny build, czy po prostu wcześniej jakiś goonbuild a potem na czuja do corców?
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Kwietnia 07, 2009, 03:13:07 pm
Build jest dobry, jeżeli Twoja armia składa się w 75% z goonów, a przeciwnika w 75% z tanków. Takie jest moje zdanie. Do tego trzeba mieć b. dobry multitasking, żeby rzucać sieci i atakować jednocześnie.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Kwietnia 07, 2009, 08:36:12 pm
Corsairy w PvT służą do atakowania clocked wraiths, kiedy nie obsa jest to jedyna broń (oprócz storm) na niewidzialne myśliwce.
Poza tym ich rola (np. Dweb na siege tankach) wydaje się być hipotetyczna. W takim przypadku musi być to hidden tech.  Kiedyś używana, ale widocznie została dobrze skontrowana. Tak jak wspominałeś sairy muszą się naładować.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Kwietnia 07, 2009, 09:21:39 pm
Kiedyś używana, ale widocznie została dobrze skontrowana.

Po pierwsze, to kosztuje dużo gazu, bo armia musi składać się głownie z samych goonów. Po drguie, to jest czasochłonne, bo trzeba mięc min. 5 corsów z energią. Po trzecie, każdy terrek gra teraz szybkie armory, więc może zrobić golców od cholery, a wtedy corsy nie przydadzą się.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: Gantar w Kwietnia 07, 2009, 11:11:12 pm
Z tym multiaskingiem to się zgodzę ale nie chcę rezygnować z builda tylko dlatego, że trzeba w niego włożyć więcej pracy :P A jeśli chodzi o gaz to kłopotów nie było, bardziej mnie martwi, ze terran ma sporą przewagę gdy zaczynam robić corci. Mam tak ze 3-4 ale jeszcze niedoładowane, przez to cierpi moja produkcja goonów i akurat teraz terran wychodzi... ciężko mi wyczaić dobry moment, tak samo jak z expem.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Kwietnia 08, 2009, 03:00:32 pm
A jeśli chodzi o gaz to kłopotów nie było, bardziej mnie martwi, ze terran ma sporą przewagę gdy zaczynam robić corci. Mam tak ze 3-4 ale jeszcze niedoładowane, przez to cierpi moja produkcja goonów i akurat teraz terran wychodzi... ciężko mi wyczaić dobry moment, tak samo jak z expem.

No właśnie nie masz goonów, bo gaz poszedł w techa do corsów. To jest tak jak z fast Arbitrami. Musisz mieć 3 gazy, bo corsy może tylko 100 gazu kosztują, ale robią się szybko.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: be_power w Czerwca 27, 2009, 02:44:22 am
Dobrą strategią tossa która ostatnio odnosi skuteczność jest  2 gate  fast budowanie się do dt ( puszczenie 2 DT ) i walenie podczas podczas wyjścia dt expa            TA TECHNIKA SPRAWDZA SIĘ W TVP I PVP
 

PVT-- ponieważ jak wychodzisz dt z maina terrek ma najwyżej 1 tanka z seigem
PVP-- jest wiele graczy którzy olewają canny na początek gry i wala obserwatory
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Czerwca 27, 2009, 10:51:40 am
Fajnie. Ale jak terrek gra FD, to dt nie przejdą przez miny. Jak gra siege expand, to stawia ebay wcześniej. A co do PvP, to ja przeważnie gram 1 gate robo z obsami. Jak gram rivy, to obs przed riverem, o ile czuję w powietrzu dt :P. Ale i tak przy techu do obsów, obs wylatuje z robo na chwilę przed przyjściem dt (albo tuż przed przyjściem, zależy od ustawienia graczy na mapie).

Poza tym, żeby dt w PvT były skuteczne, to trzeba najpierw zdziałać coś zetem lub dwoma (np. żeby terrek zamiast shopa, zrobił vulta, a jeszcze lepiej, jak przy okzaji straci ze 2-3 scvy).
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: be_power w Czerwca 27, 2009, 11:59:43 am


Poza tym, żeby dt w PvT były skuteczne, to trzeba najpierw zdziałać coś zetem lub dwoma (np. żeby terrek zamiast shopa, zrobił vulta, a jeszcze lepiej, jak przy okzaji straci ze 2-3 scvy).



Prawda zawsze te zety coś zrobią terrkowi tylko takiemu który nie ma wall-ina bo inaczej nimi raczej  się nie przejmie
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Czerwca 27, 2009, 12:02:06 pm
Bez zetów nie masz co myśleć o ataku dt od frontu. Albo natkniesz się na miny albo na turretu. Jak już planujesz zagrać darki bez zetów, to proponuję dt drop.
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: be_power w Czerwca 27, 2009, 12:45:28 pm
Dt drop jest skuteczny ale jest on strasznie drogi bo dopłacasz aż 400 minerałów  i 200 gazu        a zety jak już robi się po upie szybkości  :) :)     w grze TvP
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Czerwca 27, 2009, 12:47:18 pm
Ale jest on efektywniejszy. Przede wszystkim dlatego, że zaskoczysz terrka, a poza tym od frontu jest zabezpieczony minami/turretami (zależy od openingu).
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: be_power w Czerwca 27, 2009, 12:57:50 pm
Racja ale przed dt wiesz już czy terrek ma detektory jak robisz zwiady probami   
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: tropheus w Czerwca 27, 2009, 01:08:05 pm
Nic nie jest takie jasne. Wszystko zależy od tego, czy dostaniemy się do bazy terrka. Poza tym, rzadko zdaża się, żeby probem wykryć, czy po tanku zrobił się vult czy drugi tank.

EDIT. Odnoszę wrażenie, że masz dużą wiedzę teoretyczną, ale mało wiesz o praktyce. Starcraft to głównie praktyka, a wiedza teoretyczna pozwoli jedynie na określenie, jakim buildem chcesz grać (chyba, że jesteś komentatorem :P).
Tytuł: Odp: Protoss
Wiadomość wysłana przez: rafikozor w Czerwca 27, 2009, 03:50:00 pm
Racja ale przed dt wiesz już czy terrek ma detektory jak robisz zwiady probami
W czym ta wiedza Ci pomoże? I tak już spóźniłeś ekspansję, Range i techa do Observerów. Po za tym Turrety nie powinny pojawiać się szybciej niż kilka(naście) sekund przed dotaciem DT do bazy Terrka. Pochwal się jak zagrać po takim openingu, który zaproponowałeś, bo to ma większe znaczenie. Każdy choćby średnio ambitny gracz oroni się przed lądowymi DT. Przypomnij nam więc, co potem zagrywasz (w zależności od mapy i poczynań Terrka/Tossa).