Z powodu, że 90% graczy zwyczajnie nie potrafi tego MU, postanowiłem "wysmarować" krótkiego guida na ten temat.
Jaki build wybrać?Z pewnością widzieliście kilka buildów do ZvZ. Jednak na pewno zauważyliście, że kilka z nich jest szczególnie popularna. Overpool z przejściem w szybkie Spire jest prawdopodobnie najlepszym buildem do ZvZ, który można grać w każdej grze. Możecie oczywiście grać, co chcecie, ale ten guide skoncentruje się na tym właśnie buildzie.
9 Overlord
9 Spawning Pool
10 Extractor
Teraz mamy wybór, ile larw chcemy zachować (ile Zerglingów chcemy zacząć, gdy tylko Spawning Pool skończy się tworzyć -> oczywiście im więcej lingów, tym mniej mamy dron -_-). Jeśli chcemy zachować 3 larwy (6 Zerglingów), zatrzymujemy produkcję dron na limicie 10. Jeśli chcemy zachować 2 larwy (4 Zerglingi), zatrzymujemy produkcję dron na limicie 11. Jeśli chcemy zachować 1 larwę (2 Zerglingi), zatrzymujemy produkcję dron na limicie 12.
To, ile larw zachowujemy, zależy w dużej mierze od tego, jaki mamy styl gry. Generalnie, gdy nam się poszczęściło i widzimy, że wróg ma bazę bardzo blisko (przez co mamy wgląd na tą bazę) i widzimy, że gra on mało agresywny build (chociażby Overpool, 12 Pool czy 12 Hatch), możemy spokojnie zachować tylko 1 larwę. Jeśli nie mamy pojęcia, co gra wróg, możemy zachować 2 larwy. Jeśli chcemy być bardzo bezpieczni/z innego powodu chcemy mieć więcej lingów, wtedy zachowujemy 3 larwy.
Ogólne zasady gry...Wiedzcie, że aby robić Mutaliski i Zerglingi (podstawową armię w ZvZ) z 1 bazy, mając 2 Hatche,
potrzebujemy dokładnie 9 dron w minerałach i 3 dron w gazie. W takim razie, jeśli zachowaliśmy 1 larwę na Zerglingi, mamy 9 dron w minerałach i 3 drony w gazie, więc nie trzeba żadnych dorabiać. Jeśli zachowaliśmy 2 larwy, to zaraz, gdy zrobimy te 4 Zerglingi (zakładając, że wróg nie gra żadnego głupiego cheesa), dodajemy tą jedną dronę, by liczba dron była odpowiednia. Analogicznie - gdy zachowaliśmy 3 larwy na Zerglingi, to gdy już je stworzymy, kolejne 2 larwy idą na drony. Mówiąc prościej - właściwie przez całą grę, chcemy mieć 9 dron pracujących przy minerałach, 3 w gazie i cały czas do tego dążymy. Nie muszę chyba mówić, że wszystkie larwy od tej pory przeznaczamy na Zerglingi chyba, że w tekście jest napisane inaczej (np. stworzyliśmy jakiś budynek lub zachowujemy larwy).
Pierwsze 100 gazu przeznaczamy na Lair. Drugie 100 gazu przeznaczamy na ulepszenie szybkości dla Zerglingów. Gdy tylko stworzymy Lair, stawiamy Spire (pamiętajmy o tym, by odnowić tą jedną dronę, by znowu była ich odpowiednia ilość) i zbieramy na drugie Hatchery. Gdy tylko je stawiamy, znowu odnawiamy jedną dronę, by ich ilość była odpowiednia. Nie zapomnijmy dorobić 1-2 Overlordów (zależnie od tego, ile Zerglingów straciliśmy), by móc zrobić jak najwięcej Mutalisków, gdy tylko Spire będzie ukończone. Jeśli nie będziemy mieli odpowiednich Overlordów, możemy stracić cały timing. Wielu pyta - czy zachowywać larwy na Mutaliski, czy lepiej dorobić kilka lingów więcej? To zależy od sytuacji w grze. Jeśli jest "gorąco", warto zrobić dodatkowe Zerglingi do ataku/obrony, jeśli gra odbywa się dość spokojnie, możemy "sejwować".
Jak prowadzić działania wojenne?Na początku lingami "testujemy" obronę przeciwnika. Jeśli widzimy, że mamy przewagę, zwyczajnie atakujemy. Jeśli jednak jest inaczej, lepiej nie ryzykować - chyba, że jego lingi są źle ustawione i możemy kilka z nich "zdjąć". Jeśli wróg ma przewagę liczebną, lepiej ustawić się nad rampą (jeśli takową posiadamy) i w ten sposób zdobyć pozycyjną przewagę.
Mutaliski... Jeśli jesteśmy pewni, że wróg jeszcze ich nie ma/trzyma je w pobliżu swojej bazy, możemy "zapolować" na pobliskie Overlordy. W przeciwnym wypadku, lepiej grać defensywnie - strata każdej drony jest bardzo bolesna. Z drugiej strony, gdy zdobyliśmy jakąś przewagę (np. dobrze grając Zerglingami na początku), możemy sami zrobić "rajd" do bazy wroga.
Gdy mamy już armię złożoną z Mutalisków i Zerglingów oraz czujemy, że już możemy atakować... zróbmy to. Pamiętajmy jednak, że zanim zaczniemy właściwe natarcie wszystkimi jednostkami, warto popsuć trochę krwi wrogowi samymi Mutaliskami. Tutaj wszystko zależy od twoich umiejętności mikro oraz timingu.
Co, jeśli gra się przedłuży?Oznacza to, że albo ty nie potrafiłeś wykorzystać błędu wroga, albo on nie wykorzystał twojego. Albo obie rzeczy naraz. Tak czy inaczej, gdy opanujesz grę tym buildem oraz timing/mikro, takie rzeczy nie powinny się zdarzyć. Oczywiście nie wykluczam sytuacji, że gra będzie bardzo wyrównana i mimo wszystko się przedłuży. W tej sytuacji jeden gracz będzie najprawdopodobniej zacontainowany. Wtedy ten, co NIE jest zacontainowany może założyć expa i grać dalej według własnej woli. Cały szkopuł polega na tym, by NIE być zacontainowanym, a do tego trzeba zwyczajnie dobrej gry, więc graj tak, jak zostało to opisane w poprzednich punktach.
Upgrady.Gdy mamy mniej więcej ustabilizowaną armię mutaling, możemy zacząć upgrady (chociaż nie każdy się na to decyduje). Ja osobiście lubię upgradować atak, a dopiero potem obronę, ponieważ jest to tańsze. Mając jednak lepszą obronę, zyskujemy sporą przewagę, więc gdy tylko mogłem sobie na to pozwolić, wybierałem obronę. A kiedy można sobie na to pozwolić? Właściwie tylko wtedy, gdy dobrze przeprowadziliśmy kilka bitew z minimalnymi stratami. Wtedy mamy na tyle przewagi w ilości jednostek, że możemy sobie pozwolić na ten wydatek.
Zakończenie.Build, który tutaj opisałem jest świetny ze względu na to, że jest bezpieczny i można grać go w każdej grze. Timing Mutalisków i Zerglingów jest rewelacyjny. Czego więcej chcieć od buildu?
Jeśli ktoś ma pytanie odnośnie tej strategii (dot. kwestii, których nie opisałem w tym guidzie), proszę je zadawać w tym topicu.
Również mile widziane opinie nt. tego guida.
Mam nadzieję, że pomogłem przynajmniej 1 osobie. ^^